Kompan | Analyse af eksportmarked

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • Ingen givet
  • 31
  • 6451
  • PDF

Kompan | Analyse af eksportmarked

Opgave i Afsætning om virksomheden Kompan.

Opgavens problemformulering:

Man har fået til opgave at udvælge et nyt eksportmarked til den danske legetøjsproducent KOMPAN (Der ligges hovedsageligt vægt på KOMPANs legeredskaber og ikke serviceydelser/tjenesteydelser, som kurser etc.).

For at finde frem til det mest egnede eksportland har man valgt at analysere forholdene i landene Polen, Sverige og Storbritannien. Til analyse af landene benyttes tragtmodellen til og med trin 2, med særlig henblik på kulturelle forhold i de respektive lande.

Efter udvælgelse af kommende eksportland, tages stilling til kommende målgruppe, samt hvorledes der skal anvendes standardiseret eller differentieret parametermix.

Indhold

Indholdsfortegnelse 1
Indledning 3
Problemformulering 3
Virksomhedsbeskrivelse 4
Idé 4
Mål 5
Swot-analyse 6
Internationaliseringsproces 9
Markedsudvælgelse 10
Indledning 10
Tragtmodel 11
Trin 1: valgkriterier – makro-screening 11
Isbjergsmodellen 14
Synlige forhold – Storbritannien 14
Synlige forhold – Storbritannien 15
Ikke synlige forhold – Storbritannien 16
Ikke synlige forhold – Polen 18
Ikke synlige forhold – Sverige 20
Forklaring og udvælgelse af videregående lande 21
Udvælgelse af videregående lande fra tragtmodellen trin 1 – makro-sceening 22
Udvælgelse af videregående lande fra tragtmodellen trin 1 – makro-sceening 23
Trin 2: valgkriterier – mikro-screening 24
Forklaring og udvælgelse af videregående lande 25
Udvælgelse af videregående land fra tragtmodellen trin 2 – mikro-sceening 26
Segmentering 27
Fase 1 – valg af land 27
Fase 2 – makrosegmentering 27
Fase 3 – mikrosegmentering 28
Standardiseret eller differentieret parametermix 29
Fordele og ulemper ved standardiseret parametermix 29
Fordele og ulemper ved differentieret parametermix 30
Hvad vælger Kompan? 30
Konklusion 31

Uddrag

Indledning
Vi har valgt at skrive om den danske legeredskabsvirksomhed KOMPAN, fordi vi fandt det spændende, at beskrive en dansk virksomhed der har stor succes såvel nationalt som internationalt. At skrive om en virksomhed der befinder sig på producentmarkedet, er spændende fordi man ser på salget mellem to virksomheder, frem for salget mellem en virksomhed og en privatperson. Derudover finder vi, at KOMPAN med sin placering på markedet er en virksomhed med mange muligheder, hvilket gør at vi kan inddrage flere aspekter i opgaven. Vi vil i opgaven tage udgangspunkt i, at KOMPAN ikke befinder sig på noget eksportmarked endnu, og derfor vil KOMPAN i opgaven fremstår som en virksomhed der endnu ikke eksporterer deres produkter.

Virksomhedsbeskrivelse
I 1970 blev KOMPAN startet af Tom Lindhardt Wills og Hans Mogens Frederiksen. Allerede i 1971 starter KOMPAN deres eksport til det tyske marked. I 1986 blev KOMPAN noteret på børsen . Dette gjorde at virksomheden havde lettere ved at fremskaffe fornyet kapital til nye investeringer . Frem til i dag har KOMPAN været i hastig ekspansion, og breder sig i dag over hele verdensmarkedet. Fra at have været to medarbejdere i 1970 beskæftiger virksomheden nu 190 personer i Danmark, mens der på verdensplan er ca. 500 ansatte .

Idé
KOMPANs idé er at skabe produkter der er udformet så børn selv kan bestemme hvad og hvordan de vil lege. Idéen er at børnene skal lære at bruge deres fantasi og dermed skabe deres helt egen leg . KOMPAN ser tingene fra barnets perspektiv og fokuserer på de ting der skaber værdi hos børnene. Som eksempler herpå kan nævnes at børnene skal have ret til leg, de skal kunne lege sikkert og de skal kunne lege sammen og skabe sociale relationer .
Samtidig med ovennævnte idé er der fire nøgleord, som KOMPAN ligger særlig vægt på, design, kvalitet, service og viden .

Mål
KOMPANs vision er at sprede kendskab til KOMPANs koncept og filosofi . KOMPAN ønsker at fremstå som verdens førende udvikler og leverandør af unikke legepladser samt tilhørende serviceydelser. De ønsker at have den højeste produktkvalitet og produktsikkerhed samtidig med at de prioriterer design og æstetik højt. Unique playgrounds er de to ord, som KOMPAN mener, beskriver virksomhedens vision, samtidig med det løfte til børn, fagfolk og virksomheden selv, om at KOMPAN vil arbejde for at gøre legepladser unikke for børn og KOMPANs kunder , . Inden for det finansielle har KOMPAN et mål om, at opnå en koncernomsætning på 1,0 – 1,1 mia. kr. I ... Køb adgang for at læse mere

Kompan | Analyse af eksportmarked

[11]
Bedømmelser
  • 12-04-2005
    ok opgave, men ikke til nogen vild karakter. mærkeligt stillet op, men ok til inspiration
  • 12-11-2004
    meget god opgave, den mangler bare nogle flere modeller.
  • 11-05-2014
    Det var en god opgave. Godt formuleret
  • 25-08-2011
    Helt fin opgave, meget brugbar!