Boghandelbranchen | Analyse

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 8
  • 2652
  • PDF

Brancheanalyse: Boghandelbranchen | Analyse

Opgaven besvarer følgende spørgsmål:
1. Udarbejd en analyse af markedet for bøger og vurder, hvordan marketingmixet ser ud i dag for branchen.

2. Lav på basis af svaret i spørgsmål 1 en markedsanalyse, der afdækker forbrugernes købsadfærd på markedet.

3. Diskuter den traditionelle boghandlers fremtidige strategiske muligheder.

Uddrag

Den danske bogbranche har i løbet af de seneste årtier ændret sig drastisk. Branchen er gået fra de faste bogpriser, hvor en bog havde en fast pris i de første par år af sin levetid, og fra et marked hvor boghandlerne nærmest havde monopol på at sælge bøger, til de frie priser på bøger og fri og øget konkurrence. Den frie konkurrence presser boghandlerne på prisen og reducerer indtjeningen, hvilket betyder, at boghandlerne presser forlagene til at sælge bøgerne billigere, og så falder også deres indtjening.

Med udgangspunkt i skydeskidemodellen, er udbyderne af samme produkt steget kolossalt over årene, dog er der ikke tale om den helt samme målgruppe. Dette vil blive beskrevet i følgende opgave.

Udover udbydere af samme produkter er der også sket en udvikling inden for produkter, der dækker det samme basale behov. Underholdningsværdien har ændret sig hos danskerne, og et hav af muligheder bl.a. på nettet har øget konkurrencen. Forbrugerne har dog nydt godt af denne... Køb adgang for at læse mere

Boghandelbranchen | Analyse

[4]
Bedømmelser
  • 08-05-2012
    Rigtig god opgave! God som inspi.
  • 24-04-2013
    Givet af HFe-elev på 1. år
    1111111111111111111111111111111
  • 14-12-2012
    Givet af HHX-elev på 3. år
    god opgave hjalp mig meget!
  • 10-05-2011
    Fin opgave, meget detaljeret