Analyse af City of God (Cidade de Deus)
- STX 1.g
- Mediefag B
- 12
- 8
- 3323
Filmanalyse: Analyse af City of God (Cidade de Deus)
Analyse af den brasilianske film City of God (Cidade de Deus).
Filmen analyseres med henblik på dramaturgi og filmiske virkemidler.
Opgaven indeholder:
• Præsentation af filmen
• De valgte temaer i filmen
• Redegørelse for filmens dramaturgi, herunder vil jeg opstille en berettermodel
• De filmiske virkemidler, der er taget i brug, for at opnå diverse effekter
• Filmen inden for gangstergenren: Hvilke karakteristiske gangsterfilmstræk indeholder den, og hvilke mangler?
Desuden laves en shot-to-shot analyse af to vigtige scener i filmen.
Uddrag
I City of God gøres hovedpersonen Buscapé (portugisisk for ”raket”) til en personal fortæller. Hans synspunkter gengives i løbet af filmen som en indre monolog, der gør, at seeren ”holder med” Buscapé hver eneste gang, der er en konflikt. Seeren vil hele tiden sætte Buscapé i offerrollen, også fordi man gennem en personal fortæller opnår, at seeren vil identificere sig med fortælleren. Der skiftes i filmen mellem en subjektiv og en objektiv synsvinkel, hvilket primært gøres, fordi Buscapé ikke er med i hele filmen. Der foregår ting, som han først senere i filmen ved er sket, og der foregår endda ting, som han slet ikke oplever, men som alligevel er med i filmen. For at opbygge spænding i filmen ser vi nogle gange nogle scener, som vi egentlig troede sluttede... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind