Sticks and Stones af Trezza Azzopardi

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • STX 3.g
  • Engelsk B
  • 12
  • 11
  • 3219
  • PDF

Novelleanalyse: Sticks and Stones af Trezza Azzopardi

Få hjælp med din opgave om novellen "Sticks and Stones" med Studienets study guide.

Denne study guide hjælper dig med at besvare opgave B i eksamenssættet fra december 2011 for Engelsk. Her skal du skrive et analytical essay om "Sticks and Stones, hvor du analyserer novellen af Trezza Azzopardi. I dit essay skal du komme ind på hovedtemaet, en karakteristik af Lewis, hvilken rolle Paul Fry spiller, brugen af flashbacks, samt slutningen.

Denne study guide viser dig alle de situationer, elementer, citater og temaer, det kunne være relevant at komme ind på i en analyse og fortolkning af novellen, og du kan dermed bruge dem som inspiration til din egen opgave.

Opgaveformulering
"Write an essay (700-1000 words) in which you analyse and interpret Trezza Azzopardi's short story 'Sticks and Stones'. Your essay must include the following points: - the main theme - a characterization of Lewis - the role played by Paul Fry - the use of flashbacks - the ending."

Hent denne study guide nu og få hjælp til din opgave om "Sticks and Stones" med det samme

Indhold

En hjælpende hånd 1
Resumé af ”Sticks and Stones” 1
Indgangsvinkler til analysen og fortolkningen 2
Opgaveformuleringen 2
The main theme 3
Characterization of Lewis 4
The role played by paul fry 7
The use of flashbacks 8
The ending 9
Titlen 10

Uddrag

Indgangsvinkler til analysen og fortolkningen
Det kan nogle gange være svært at finde ud af, hvordan man skal starte et essay, og hvad der skal være den røde tråd igennem det. Det er vigtigt, at du fra start vælger et fokus, der kan bære din op- gave igennem hele vejen, så den bliver velstruktureret. På den må- de viser du, at du fokuserer på det væsentlige og undgår samtidig, at essayet kommer til at indeholde overflødige ting. Der er mange forskellige indgangsvinkler, men nogle af dem kunne være:
- At konfrontere sine indre dæmoner
- Fortidens spøgelser
- Fortiden over for nutiden
- At flygte fra sine problemer
- Opvækst og opdragelse
- Survival of the fittest
- Mobning

Opgaveformuleringen
I din analyse og fortolkning bliver du bedt om at inkludere følgende punkter:
- Hovedtemaet (main theme)
- En karakteristik af Lewis (characterization of Lewis)
- Paul Frys rolle (the role played by Paul Fry)
- Brugen af flashbacks (the use of flashbacks)
- Slutningen (the ending)
Det er disse elementer, du skal fokusere på, men det betyder ikke, at du ikke også må inddrage andre iagttagelser og fortolkninger. Nedenfor analyserer vi novellen ud fra de punkter, du skal ind på, men inddrager også andre punkter, som vi finder centrale for teksten.
...

Characterization of Lewis
Lewis er ca. midt i tyverne, lærer på en engelsk skole og bor med sin kæreste, Anna, i midten af England. For at vi kan forstå Lewis som voksen, bliver vi nødt til at forstå, hvem han var som barn.

Lewis' synsvinkel
Historien bliver fortalt af en tredje persons alvidende fortæller (Omniscient third person narrator), og vi får Lewis synsvinkel på begivenhederne. Det er altså gennem Lewis øjne, vi ser handlingsforløbet og gennem den alvidende fortæller, vi får et indblik i, hvad Lewis tænker og føler.

Lewis' barndom
Opdraget til at flygte
Moderen har opdraget Lewis til, at man skal holde hovedet nede og stikke af, hvis noget går skævt:
“But he took her words literally, became an expert in running away.” (p.10, l.71-72)
”Lewis was ever running away.” (p.10, l.67)
Moderen flygter også fra problemer i sit liv
Lewis er også gennem moderens handlinger vant til at se, at problemer løser man ved at stikke af. Lewis stedfar slog moderen, og de stak derfor af:
...

The role played by Paul Fry
Paul Fry spiller en væsentlig rolle i novellen, da det er ham, der sæt- ter Lewis' udvikling i gang. Han vækker nogle følelser og tanker til live i Lewis, som han bliver nødt til at handle på.

Et mobbeoffer
Paul Fry er anderledes end de andre elever. Han er svag, feminin og gennemgår ikke den normale udvikling, som eleverne plejer at gen- nemgå. Han forbliver et mobbeoffer:
”Lewis only noticed the boy because he hadn't made it to this stage: his shoes remained shiny, and his blazer was smeared with wiped off-chalk and streams of dried spit. (p.9, ll. 49.50)
Dør eller kommer alvorligt til skade
Det er ikke helt klart, hvad der sker med Paul Fry, men det er noget så alvorligt, at Lewis ikke har mulighed for at komme til at snakke med ham. Man kunne tolke det som om Paul Fry dør:
...

The ending
Kaster fortiden bort
Til sidst beslutter Lewis sig for at det skal være slut med at flygte. Han konfronterer sine indre dæmoner og smider de småsten ud i vandet, som han samlet, når tingene har været svære. Stenene kan symbolisere de problemer, og den frygt, han har bygget op over årene, og som han nu beslutter sig for at skille sig af med:
”When things were difficult, he would go to the strand and find his mother a new piece of quartz.” (p.10, ll.91-92)
“Lewis puts the stones in his pocket. He will stop running he thinks. He has survived, after all. When he reaches the shoreline, he throws the pebbles, one by one, back into the sea.” (p.11, ll.126-127)
... Køb adgang for at læse mere

Sticks and Stones af Trezza Azzopardi

[14]
Bedømmelser
  • 06-11-2012
    Udmærket note, men problemet er bare, at der findes flere forskellige typer af denne tekst, som ligner meget, men der sker vigtige pointer, som ændres fra historie til historie, så være sikker på hvilken historie, som er jeres og den som er i dokumentet
  • 09-05-2013
    FANSTATIK! god vejl. til folk i nød. beskriver alt hvad opgaveformunleringen kræver!
  • 08-02-2015
    Givet af 2.g'er på STX
    Rigtig gode noter, der sætter tingene i perspektiv.
  • 03-04-2014
    Det var helt vildt godt! En kæmpe hjælp