Afsætningsrapport om Carlsberg
- HHX 3. år
- Afsætning A
- 10
- 10
- 2071
Afsætningsrapport om Carlsberg
Vi har fået til opgave at skrive en intern analyse af en virksomhed. Vi har efter overvejelse valgt at arbejde med Carlsberg, da vi finder virksomheden utrolig spændende. Vi vil i løbet af rapporten blandt andet komme ind på, hvilke eksportmotiver, som Carlsberg benytter, hvor de ligger i internationaliseringsprocessen og meget andet. Til at starte med vil vi fortælle lidt om Carlsbergs historie.
Opgaven er skrevet i 2006.
Uddrag
Virksomhedens eksportmotiver i interne proaktive er, at ledelsen har store eksportambitioner i og med de besidder et overskudsmål de vil opnå. Derudover har Carlsberg også vækst- og overskudsmål som et mål. Carlsberg har i mange år været førende indenfor det danske ølmarked og er derfor blevet nød til at gå på eksportmarked for mange år siden. Derfor har Carlsberg valgt en strategi, som fokuserer på en eksportbaseret vækst.
Virksomhedens eksportmotiver i intern reaktiv er, at Carlsberg ligeledes fokuserer på risiko-spredning. Carlsberg har en stor risikospredning idet de næsten er i samtlige lande i hele verden.
Carlsbergs eksportmotiver i ekstern proaktiv er, at de har et stort og svagt stigende eksportmarked. Den samlede globale stigning i forbruget var mellem 1 og 2 % i 2001. Carlsbergs eksportmotiver i ekstern reaktiv er, at de har et stagnerende/faldende hjemmemarked. I 2001 faldt det danske ølsalg med 3 %, hvilket hovedsagelig var på grund af en tilbagegang i salget i restaurations- og kiosksektoren.
3.1. Eksportberedskab
Virksomhedens eksport beredskab er meget god. Carlsberg er særdeles globalt tænkende og de har tænkt samtlige eksportbarrierer igennem. Virksomheden besidder den viden om kultur, procedurer i landene, kundernes eksistens, og de har de sprogkundskaber, som de behøver. Udover det besidder de den nødvendige commitment (forpligtelse) fra ledelsens side til at gå på eksportmarkedet... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind