Brug teksterne til refleksion

På de følgende sider giver vi dig inspiration til, hvordan du kan bruge de vedlagte tekster i din reflekterende artikel om sprog og karakterfremstilling. 

Vi viser dig, hvordan du kan bruge pointer fra ”SKAM – fra en sproglig vinkel” som afsæt for dine egne refleksioner over emnet. Artiklen indeholder også en række eksempler fra SKAM, som viser, hvordan sproglige markører kan bruges i en karakterfremstilling. 

Vi giver dig også idéer til, hvordan du kan bruge eksempelteksterne til refleksion. Vi ser på, hvordan Ludvig Holbergs ”Erasmus Montanus” bruger sociolekt til at fremstille hovedpersonen, hvordan dialekt bruges til at fremstille Gitte i Per Højholts ”Gittes monolog om frihed”, og hvordan Yahya Hassan benytter sig af etnolekt i karakterfremstillingen af moren i digtet ”GHETTOGUIDE”.

Desuden kommer vi omkring, hvordan sproglige markører i teksterne bruges til at fremstille personernes sociale tilhørsforhold og identitet samt til at videreføre eller nuancere stereotyper og fordomme.