Forstå opgaveformuleringen og brug den

Opgaveformuleringen fortæller dig, hvilke krav din opgave skal leve op til. Samtidig giver den nogle fokuspunkter, som kan hjælpe dig med at indsnævre dit fokus. Begynd derfor med at læse opgaveformuleringen grundigt.

Opgaveformulering

Opgave 5: Sprog og karakterfremstilling

Skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger, hvordan brug af sproglige markører kan anvendes i fremstillingen af karakterer i fiktive tekster. I din artikel skal du inddrage SKAM – fra en sproglig vinkel (tekst 5a), og gå i dybden med mindst ét af de tre tekstuddrag Erasmus Montanus (tekst 5b), Gittes monolog om frihed (tekst 5c) og Ghettoguide (tekst 5d).

I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

  • at reflektere over, hvordan brug af sproglige markører kan anvendes i fremstillingen af karakterer i fiktive tekster. Du kan i dine refleksioner fx komme ind på dialekt, etnolekt, sociale tilhørsforhold, identitet, stereotyper og fordomme. Du skal inddrage en eller flere pointer fra SKAM – fra en sproglig vinkel (tekst 5a).
  • at inddrage mindst ét af de tre tekstuddrag Erasmus Montanus (tekst 5b), Gittes monolog om frihed (tekst 5c) og Ghettoguide (tekst 5d) som eksempel på karakterfremstilling gennem sproglige markører. Du må gerne inddrage ét eller flere andre eksempler.
  • at skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig til både emnet og til din egen tanke- og skriveproces.

Brug opgaveformuleringen som vejledning til dit arbejde

Du kan opfatte opgaveformuleringen som en vejledning til dit arbejde med emnet og teksterne. 

Det første afsnit giver den overordnede instruks for din reflekterende artikel. Du skal undersøge, hvordan brug af sproglige markører kan anvendes i fremstillingen af karakterer i...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind