Begreber
- Class voter
- Class voting
- Columbia-skolen
- Den klassiske sociologiske teori om vælgeradfærd
- Economic voting
- Egotropisk vælger
- Emneejerskab
- Issue voter
- Issue voting
- Kernevælger
- Marginalvælger
- Michigan-modellen
- Minerva-modellen
- Nærhedsprincippet
- Partiidentifikation
- Partiledereffekt
- Positions-issue
- Rational choice
- Retningsprincippet
- Retrospektiv stemmeadfærd
- Sociotropisk vælger
- Valens-issues
- Volatilitet
- Vælgertyper
...
Minerva-modellen
Minervamodellen er udviklet af sociologen Henrik Dahl. Modellen inddeler befolkningen ud fra deres livsstil. De forskellige livsstile har forskellig vælgeradfærd.…
...
Nærhedsprincippet
Et princip indenfor issue voting. Hvis man stemmer efter nærhed, så vil man stemme på det parti, der er tættest på ens egne holdninger. Det andet princip indenfor issue voting er retningsprincippet.…
...
Partiidentifikation
Partiidentifikation er den centrale faktor i Michigan-modellen. Partiidentifikation er individets følelsesmæssige tilknytning til et parti.
Partiidentifikationen påvirkes af to ting:
- Den primære socialisering. Her lærer individet bestemte normer, værdier og handlingsmønstre. Forældrenes politiske overbevisning vil på den måde være med til at forme individets politiske ståsted.
- Individets gruppetilhørsforhold. Individet har et psykologisk behov for at være en del af sociale grupper, der deler holdninger, normer og værdier med individet.…
...
Partiledereffekt
Hvis partilederen er meget upopulær kan det afholde vælgere, der ellers er enige med partiet, fra at stemme på partiet. Det modsatte gælder, hvis partilederen er meget populær. Partiledereffekten er typisk størst i lande med topartisystem.…
...
Positions-issue
Positions-issues er politiske emner, hvor partierne er uenige. Vælgerne stemmer efter partiernes position indenfor det pågældende emne. Vælgerne stemmer enten efter:
Positions-issues er én af to typer af issues indenfor issue voting. Den anden type er valens-issues.…