Sekulariseringsteori

På de følgende sider giver vi dig et overblik over teoretikere, som du sikkert vil støde på i religionsundervisningen i forbindelse med begrebet sekularisering.

Du vil også kunne støde på, at sekulariseringen bliver omtalt som sekulariseringsteorien eller sekulariseringstesen, altså i bestemt form. Dette henviser til den overordnede teori om, at samfund oplever sekularisering. Der tænkes altså ikke på én specifik teoretikers teori.

Her kan du læse er uddrag fra siden om Max Webers sekularingsteori:

Max Webers teori om affortryllelse af verden og det moderne samfunds rationalisering kan ses som en tidlig sekulariseringsteori. 

Sekulariseringsteorierne, der udviklede sig i det 20. århundrede, bygger videre på Webers indsigter. De moderne teorier argumenterer for, at religion mister indflydelse i samfundet, i takt med at rationalitet, videnskab og moderne institutioner udvikles. 

En vigtig forskel på Webers teori om affortryllelse og de nyere sekulariseringsteorier er, at Weber generelt antog, at sekulariseringen (eller affortryllelsen) ville fortsætte og udrydde religion og overtro fuldstændigt (dette kaldes en stærk sekulariseringsteori). Senere sekulariseringsteoretikere har været mere opmærksomme på religionens vedholdenhed og evne til at tilpasning. Det betyder, at religion for mange mennesker stadig er relevant og betydende, selv om den mister noget af sin dominans (dette kaldes en halvstærk sekulariseringsteori).

En anden forskel er, at de senere sekulariseringsteorier fokuserer på, hvordan det enkelte menneskes tro og religiøse overbevisninger ændrer sig i takt med sekulariseringen, hvor Weber fokuserede mere på samfundets sociale og kulturelle forandringer.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind