Opgave 2

Analyser 2-3 relevante omverdensforhold, der påvirker udbydere på det danske marked for tøj til kvinder.

Når du skal analysere omverdensforhold, så kan du med fordel bruge PESTEL-modellen, der består af forskellige faktorer, der kan være relevante at komme ind på. Vi har valgt at kigge på tre faktorer fra modellen:

Miljømæssige forhold

Bæredygtighed er et stort emne i modeindustrien. Dels fordi det er en af de mest forurenende brancher og dels fordi forbrugerne har fået større opmærksomhed på klimaforandringer.

Forbrugerne mener selv, at de tager hensyn til klimaet, når de køber tøj (bilag 3), men det kommer ikke til udtryk i deres forbrug. Og i bilag 6 viser en undersøgelse, at for 70 % af forbrugerne spiller bæredygtighed kun nogen eller en lille rolle, når der handles på nettet. Spørgsmålet er derfor om forbrugernes fokus på klima reelt påvirker udbyderne.

På den ene side er forbrugerne ikke i særlig høj grad villige til faktisk at handle bæredygtigt. Det er et mindretal, der køber genbrugstøj og...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind