Her får du hjælp til at analysere og fortolke kortfilmen “Valgaften”. Filmen er instrueret af Anders Thomas Jensen og udkom i 1998. I 1999 blev den belønnet med en Oscar for bedste kortfilm. Spilletiden er 00:11.
Vi giver dig et resumé af filmen og gennemgår de centrale elementer i analysen. Vi kommer ind på filmens dramaturgi i form af opbygning, personer, dialog og miljøer. Vi ser også på de filmiske virkemidler, symbolik og modsætninger.
Du får også hjælp til fortolkningen. Hvis du har brug hjælp til at komme i gang med din analyse, kan du læse vores arbejdsspørgsmål. Har du brug for et hurtigt overblik, kan du læse vores noter til kortfilmen.
Du kan også lytte til vores podcast, som hjælper dig godt i gang med at analysere og fortolke kortfilmen.
Uddrag
Her kan du læse et uddrag fra vores analysehjælp:
Dialogen har en kompliceret tvetydighed
Dialogen har en indbygget tvetydighed – den er spækket med racisme, men i en sådan grad, at det bliver tydeligt, at hensigten er at gøre grin med racismen og racisterne. Samtidigt udstiller filmen Peters trang til at fordømme andre for at hævde sin egen moralske overlegenhed.
Filmen gør altså både grin med racisterne og med dem, der føler sig moralsk overlegne – det er en kompliceret balancegang. Én replik indkapsler hele filmens tvetydighed i en sjov selvmodsigelse. Replikken falder, lige inden Peter bliver slået ned, fordi han har generet den sorte kvinde, der er ansvarlig for valgstedet:
FORBIPASSERENDE: Render du og generer perkerne, hva’?
Den forbipasserende er ligesom Peter enormt hurtig til at anklage andre for racisme. Han bruger samtidig selv et racistisk ord i sin anklage, hvilket gør hele situationen forvirrende og selvmodsigende. Voldsmanden er er antiracist og racist på én gang.