I denne vejledning kan du få hjælp til at analysere reklamer. Vejledningen er især skrevet til brug i Dansk, men nogle af punkterne kan også være relevante, hvis du arbejder med reklameanalyse i Afsætning.
Her kan du læse et uddrag fra analysevejledningen.
Alle reklamefilm handler i sidste ende om at sælge et produkt eller en service. Det vil derfor typisk være en vigtig del af din analyse at overveje, hvordan produktet bliver vist i reklamefilmen.
Det kan være meget forskelligt, hvor tydeligt produktet er i en reklamefilm. Nogle gange er produktet i billedet næsten konstant, samtidig med at vi hører en detaljeret produktbeskrivelse i en voice-over. Andre gange bliver produktet måske først afsløret til allersidst, og vi får måske kun meget lidt konkret information om det.
Du kan også møde reklamefilm, hvor produktet ikke engang bliver vist, men hvor vi blot får et indirekte billede gennem fx et firmalogo eller nogle referencer i dialogen. Optikerkæden Louis Nielsen har fx lavet en serie humoristiske reklamefilm, som viser konsekvenserne af, at en person ikke har briller ("Sku ha’ gået til Louis Nielsen”). Her er pointen i filmene netop at vise situationer, hvor produktet mangler. Vi ser altså typisk hverken briller eller kontaktlinser i filmene, men det genkendelige Louis Nielsen-logo til sidst viser alligevel, hvad filmen reklamerer for.
Hvis produktet fylder meget i filmens billedside, kan det også være relevant at overveje, hvordan de filmiske virkemidler bliver brugt til at vise produktet. Bliver der fx lagt meget lys på og lavet mange nærbilleder, så vi virkelig kan få et indtryk af, hvor smukt eller nyttigt produktet er? Eller lægger lyssætningen og billedbeskæringen et større fokus på personerne, så reklamen i stedet lægger vægt på, hvor glade de er for at bruge produktet?