Komposition
Handlingsforløbet kan inddeles i tre dele
Handlingen i “Den sidste Balkjole” af Herman Bang kan deles op i tre hoveddele. Mens første og tredje del foregår i novellens nutidsspor, foregår anden del i fortiden.
Den første del er en præsentation af, hvordan Antonie syr på sin balkjole. Hun, søsteren Emma og moren ser alle frem til, at Antonie snart skal til bal. Kvindernes forventning har den virkning, at den planter en lille forventning hos læseren om, at Antonie måske vil møde en mand.
Den anden del består af en række flashbacks til fortiden, hvor vi hører om søstrenes tidlige ungdom, og om, hvordan Emmas ægteskabsdrømme blev slukket. Selvom kronologien brydes med dette flashback, er novellens nutidsspor (historien om Antonies bal) stadig lineært. Afsløringen af Emmas tragedie har den virkning, at det planter en uro hos læseren, der måske fornemmer, at det vil gå på samme måde for Antonie.
I den tredje del befinder vi os igen i nutiden. Her har vi den hjerteskærende scene, hvor Antonie må indse, at hun er blevet for gammel til at blive inviteret med til bal. Hendes chancer for at møde en ægtemand er dermed ikkeeksisterende, og hun lider samme skæbne som sin storesøster. Læserens bange anelser er blevet til virkelighed.
Handlingsforløbet har også cirkulære træk
“Den sidste Balkjole” har elementer af det, der kaldes cirkelkomposition. Det ses ved, at novellen begynder og slutter med det samme: Antonies balkjole. Men hvor den første af de to scener er præget af forventning, er den sidste præget af sorg. Denne cirkelkomposition har den virkning, at de...