Den danske bryggeribranche - fokus på Carlsberg og Royal Unibrew | Afsætning A
- HHX 2. år
- Afsætning A
- 12
- 10
- 1780
Brancheanalyse: Den danske bryggeribranche - fokus på Carlsberg og Royal Unibrew | Afsætning A
Indhold:
- Beskriv og analysere konkurrencesituationen på det danske øl- og cidermarked
- Vurder det fremtidige salg af øl og cider
- Forslag til strategier for Carlsberg og Royal Unibrew
Uddrag
Adgangsbarrierer:
Det kræver en stor kapital at starte virksomhed, der producerer cider og øl. Der skal investeres i mange aktiver, fx produktionsapparater. Ydermere er der i forvejen en snæver konkurrence på begge markeder. Hermed vil der være knap så stor sandsynlighed for, at der vil komme konkurrenter ind på det almindelige pilsner marked, men nye bryggerier skal i stedet sigte efter at producere speciel øl, hvor salgsvolumen ikke er så afgørende.
Herved er der altså en stor adgangsbarrierer i form af kapital på begge markeder.
Leverandørernes forhandlingsstyrke:
De råvarer, der bliver anvendt i ølproduktion, er fx: gær, humle og vand. Dette er altså produkter, der kan leveres af mange forskellige leverandører. Derfor har leverandørerne ikke nogen stor forhandlingsstyrke på dette område.
Der bliver også anvendt råvarer i emballagen. Virksomhedernes flaske- eller dåseemballage spiller en stor rolle i forhold til virksomhedens branding. Til dette bliver der anvendt glas og aluminium. På dette område er der enkelte aktører der har stor forhandlingsstyrke... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind