Opgave 1

Karakteriser virksomheden Matas. Inddrag gerne bilag 1, 2, 3 og 4. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.

Vi bliver bedt om at give en karakteristik af Matas på baggrund af fire bilag. Det vil sige, at vi skal beskrive relevante kendsgerninger om virksomheden og dens markedsmæssige situation. Vi starter med at læse de fire bilag grundigt.

Bilagene

Når vi læser bilagene kigger vi særligt efter, hvad de fortæller os om virksomhedens produkter, regnskab og salg.

Bilag 1

Bilag 1 indeholder mange centrale oplysninger om Matas:

  • Virksomheden har 270 butikker i Danmark. De fysiske butikker står for 84 % af omsætningen.
  • Virksomheden har en række webshops, der står for 15 % af omsætningen.
  • Grossistsalg af egne produkter står for 1 % af omsætningen.
  • Virksomhedens sortiment består af ca. 22.000 varenumre, hvoraf ca. 1400 er private label.
  • Private label står for ca. 17 % af omsætningen.
  • Kundeklubben Club Matas har 1,65 mio. medlemmer, hvoraf mere end 1,4 mio er aktive kunder.
  • Virksomheden har overordnet fire produktkategorier; Beauty, Vital, Material og Medicare.
  • Virksomheden har haft et nogenlunde konstant antal medarbejdere.
  • Årets resultat har været faldende i hele perioden 2016-2020.
  • Egenkapital har været stigende i hele perioden 2016-2020.
  • Nettoomsætningen har været stigende siden 2018.

Bilag 2

Bilag 2 er en kort oversigt over vigtige nedslag i Matas’ historie i perioden 2010-2019. Her lægger vi særligt mærke til, at Matas gennem tiden har lanceret nogle nye tiltag; Club Matas, Stylebox by Matas og Matas Natur med konceptbutikker. Det fortæller ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind