Matas' markedsføring

Her finder du vores opgavehjælp til opgaven Matas’ markedsføring, der blev brugt til skriftlig eksamen i Afsætning A på HHX d. 11 august 2021. 

Opgavesættet består af fem opgaver, der handler om Matas. På de følgende sider forklarer vi dig, hvordan vi løser de fem opgaver:

Her kan du se et uddrag fra Opgave 3

Kampagnevideoen viser en masse forskellige mennesker imens Hella Joof i en voice-over fortæller, at skønhed er mange forskellige ting og kan se ud på mange forskellige måder. Ud fra videoen vurderer vi, at målgruppen er folk, der bruger Matas’ produkter, men i særlig grad kvinder, da der klart er flest kvinder i videoen.

Det er interessant, at Matas’ logo først kommer til allersidst i videoen. Matas skilter altså ikke så tydeligt med, at de er afsenderBudskabet er heller ikke så tydeligt. Vi må gå ud fra, at formålet med videoen er at øge salget, men vi ser meget få produkter i videoen: en læbestift, folk der har makeup på og voksstrips. Vi mener derfor, at budskabet forsøger at tale til målgruppens følelser fremfor at være informativt. Det virker sandsynligt, at kommunikationsmålet med videoen er et vedligeholdelsemål, hvor man forsøger at fastholde kendskabsniveauet til virksomheden fremfor et informationsmål hvor man vil informere om et nyt produkt. 

Budskabet er umiddelbart, at alle er gode nok som de er og at man må se ud ligesom man har lyst. Vi ser eksempelvis Sigmund fra X-faktor iført makeup og mennesker med forskellige kropstyper og aldre. Videoen har altså et inkluderende budskab. Brugen af Hella Joof som celebrity branding passer udmærket ind i dette budskab, da hun har udgivet bøger med samme tema. Inklusion og ligestilling er også meget oppe i tiden og videoen kan derfor være et forsøg på at vise kunderne, at man har de samme værdier som kunderne har.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Matas' markedsføring

[8]
Bedømmelser
  • 15-08-2022
    Givet af HHX-elev på 2. år
    God hjælp!
  • 15-05-2022
    Givet af HHX-elev på 2. år
  • 08-05-2022
    Givet af HHX-elev på 3. år
  • 05-04-2022
    Givet af HHX-elev på 2. år