Problemformulering

Din problemformulering er central for arbejdet til eksamen i KS. Den fortæller lærer og censor, hvad du vil undersøge, og hvordan du vil gribe undersøgelsen an. Der er forskellige traditioner på skolerne for, hvordan problemformuleringen skal udarbejdes. Derfor skal du tjekke med din lærer, hvilke krav din skole stiller. 

Fælles for alle skoler er dog, at du skal stille et overordnet spørgsmål. Derefter skal du angivne nogle problemstillinger eller underspørgsmål, som du vil undersøge for at besvare det overordnede spørgsmål.

Det overordnede spørgsmål

Det vigtigste i din problemformulering er, at du formulerer et præcist spørgsmål, som styrer din undersøgelse af emnet. Spørgsmålet skal vise, hvad du præcist gerne vil undersøge. Senere skal du uddybe, hvordan du vil arbejde med spørgsmålet. Når du formulerer spørgsmålet, skal du arbejde ud fra tre vigtige krav:

  • Spørgsmålet skal være klart formuleret
  • Spørgsmålet skal være muligt at undersøge
  • Det skal være realistisk, at du kan nå det inden for afsatte tid.

Du skal bruge lidt tid på at lave en helt klar formulering af dit spørgsmål. Spørgsmålet skal gerne kunne formuleres i én sætning. Hvis det er vanskeligt at formulere et sammenhængende spørgsmål, så vil du få rigtigt svært ved at arbejde med emnet og lave en god synopsis.

Det er også vigtigt, at du tænker over, om det overhovedet er muligt at undersøge dit spørgsmål. Her skal du tænke på, om prøvematerialet og eventuelle supplerende kilder, du selv finder, giver mulighed for at besvare det. 

Du er naturligvis også nødt til at overveje, hvor lang tid det vil tage at undersøge spørgsmålet. Hvis dit spørgsmål er kæmpestort, kan du jo ikke besvare det på de få dage, so...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind