Synspunkter til refleksion og undersøgelse
På denne side finder du hjælp til at benytte artiklen “Skræmmekampagner virker ikke på unge rygere” i en reflekterende artikel om kampagners muligheder og begrænsninger. Vi ser nærmere på artiklens synspunkter og pointer og giver eksempler på, hvordan du kan inddrage dem i din opgave.
- Hold fokus på opgavens emne
- Advarsler og skræmmekampagner virker ikke på de unge
- Kan skræmmekampagner have den modsatte effekt?
- De unge ryger på grund af det sociale
- Penge betyder mere end kampagner og restriktioner
- Hvordan virker rygekampagnerne på befolkningen generelt?
- Hvem har ansvaret? Og hvilket ansvar har samfundet?
Hold fokus på opgavens emne
Husk på, at opgavens emne er kampagners muligheder og begrænsninger. Artiklen handler mest om unges forhold til rygning, men det er vigtigt, at du holder fokus på opgavens emne, når du arbejder med artiklen. Det vil sige, at du hele tiden skal relatere artiklens indhold til emnet om oplysningskampagners muligheder og begrænsninger.
Advarsler og skræmmekampagner virker ikke på de unge
Artiklens hovedpointe er, at rygning blandt unge er stigende, og at skræmmekampagner og advarsler mod rygning ikke virker på dem:
[...] advarslerne preller af på rygerne. "Selv om jeg kigger på billederne på cigaretpakkerne, kan jeg ikke forholde mig til det", siger Kenneth Jensen, der er 26 år og stoppede for et halvt år siden.
Den erklærede ryger Oscar Hannibal Højsteen på 22 er enig. "Jeg føler mig udødelig”, siger han.
De unge føler ikke, at kampagner og advarsler på cigaretpakkerne rigtig er relevante for dem, fordi de ikke er gamle eller syge:
”Jeg har svært ved at forholde mig til det, når jeg hører om sygdomme og tidlig død. Det ligger jo så langt ude i fremtiden for os", siger Mads.
Kenneth nikker. Han er fra en familie med mange storrygere. Hans mormor døde af KOL og flere i hans familie lider af samme sygdom, men det har ikke skræmt ham.
"De sidste ti år af ens liv er alligevel dårligt. Vi kan få kræft af alt muligt. [...]”
Til refleksion og undersøgelse:
I din opgave kan du reflektere over, hvorfor skræmmekampagner og advarsler mod rygning ikke virker på de unge?
De studerende fra ...