Jeg vil sælge bøger ved at skrive god litteratur. Ikke ved at instagramme om min pipfugl
- Resumé
- Synspunkter
- Det er negativt, at forfattere skal iscenesætte deres litteratur på sociale medier
- Instagram favoriserer kendte forfattere og skubber debutanter i baggrunden
- De sociale medier fjerner fokus fra litteraturen og forfladiger litteraturdebatten
- Forlagene burde tage sig af markedsføringen, så forfatteren kan koncentrere sig om at skrive gode bøger
Resumé
Afsender: Ilja Wechselmann
Udgivelse og dato: Information, d. 8. juni 2022
Genre: Debatindlæg
”Jeg vil sælge bøger ved at skrive god litteratur. Ikke ved at instagramme om min pipfugl” er et debatindlæg af Ilja Wechselmann, der bliver præsenteret som forfatter og pensioneret lektor.
Debatindlægget tager udgangspunkt i Wechselmanns oplevelse, da han var deltager i et kursus om markedsføring af egne bøger på nettet, arrangeret af Dansk Forfatterforening.
Oplevelsen er et kulturchok for den ældre forfatter, som ikke har de store erfaringer med de sociale medier.
Han bryder sig ikke om underviseren råd til, hvordan man bedst kan fremme sit bogsalg gennem de sociale medier. Kursisterne får nemlig at vide, at det er mest effektivt at give sine følgere et indblik bagom scenen. Det er også altid bedre at være positiv end at være kritisk, og indholdet skal ikke være for abstrakt eller nuanceret.
Wechselmann synes, at de sociale medier udvander litteraturdebatten, fordi de tvinger forfatterne til at tale om alt muligt andet end deres bøger. Samtidig er han opmærksom på, at forlagene sparer en masse penge ved at få deres forfattere til selv at stå for en del af markedsføringen på f.eks. Instagram. Han forestiller sig...