Filmiske virkemidler
Her kan du læse om nogle af de filmiske virkemidler, som særligt ofte optræder i kampagnefilm. Hvis du ikke kan finde et virkemiddel på denne side, så kan du eventuelt hoppe over til vores generelle kompendie om filmiske virkemidler.
Voice-over
Mange kampagnefilm anvender voice-over. Voice-over er kendetegnet ved, at der er lagt en stemme hen over de viste klip efter optagelserne. Voice-over er et eksempel på asynkron lyd, fordi lyden ikke direkte kommer fra noget, som man kan se i billedet.
Den typiske voice-over i en kampagnefilm vil fortælle lidt om, hvad kampagnen går ud på, og måske give nogle instruktioner til, hvad modtagerne skal gøre som reaktion på kampagnefilmen. Ofte vil voice-overen være omhyggeligt matchet med billedsiden af kampagnefilmen, så man hele tiden kan se en illustration af, hvad voice-overen taler om. Voice-over ses derfor ofte i kombination med montageklipning (se nedenfor).
Kampagnefilmen Der er et yndigt land fra Landbrug og Fødevarer er et godt eksempel på e...