Hvad er en SWOT-analyse?

SWOT kort fortalt

En SWOT-analyse eller en SWOT-opstilling er et strategisk planlægningsredskab for en virksomhed. SWOT-analysen opsummerer en situationsanalyse af en virksomhed. En situtationsanalyse er en analyse af en virksomheds interne og eksterne forhold. Ud fra denne analyse vil man finde frem til nogle forhold, som kan placeres i følgende grupper:

  • Styrker (Strengths)
    Dette er fx interne ressourcer, kompetencer eller fordele, som giver virksomheden en fordel i forhold til konkurrenterne. Eksempeltvist kan det være et stærkt brand, unik teknologi, dygtige medarbejdere, effektive produktionsprocesser, eller en stærk markedsposition.
  • Svagheder (Weaknesses)
    Dette er fx interne begrænsninger eller mangler, som hæmmer virksomhedens evne til at konkurrere effektivt. Dette kan være mangler som begrænset forskning og udvikling, finansielle udfordringer, eller utilstrækkelige distributionskanaler.
  • Muligheder (Opportunities)
    Dette er fx eksterne
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind