Filmiske virkemidler

Den rå dogmestil får filmen til at minde om en privat hjemmevideo

”Festen” er en dogmefilm. Det betyder bl.a. at hele filmen er optaget med håndholdt kamera. Det kommer til udtryk i rystede, grynede billeder, som er meget langt fra den smukke, polerede stil, vi kender fra mere traditionelle mainstreamfilm. Det håndholdte kamera giver filmen en rå og upoleret stil. Det er et virkemiddel, som giver en følelse af autenticitet. Ved at skære al den almindelige filmiske pænhed væk, får vi en fornemmelse af, at ”Festen” kommer tættere på den uredigerede virkelighed. 

Den følelse bliver bestyrket af de andre dogmetræk, f.eks. manglen på underlægningsmusik og asynkron lyd og fraværet af kunstig belysning. Filmens handling giver den hjemmevideoagtige stil en endnu dybere berettigelse. Filmens festscener ligner ofte en af den slags hjemmevideoer fra familiefester i 90’erne. 

Nærbilleder og reaktionsskud er et vigtigt virkemiddel

Nærbilleder og reaktionsskud er et vigtigt virkemiddel i filmen. Ofte er der ikke fokus på den, der taler, men på én af dem, der lytter. Gennem nærbilleder af personernes reaktioner formidler filmen, hvad der foregår under overfladen. Vi kan finde eksempler i næsten hver ene...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind