Omlejring: Z- og E-butendisyre - Rapport om Isomeri

  • HTX 3. år
  • Kemi A
  • 10
  • 8
  • 1356
  • PDF

Omlejring: Z- og E-butendisyre - Rapport om Isomeri

Rapporten undersøger isomeri - mere specifikt undersøger den omlejring og Z- og E-butendisyre.

Formål:
At iagttage og sammenligne Z og E butendisyre med hensyn til fysiske egenskaber, såsom opløselighed, Ph og smeltepunkt. Det gør vi først ved at omdanne (Z)-butendisyre til (E)-butendisyre vha. HCl som katalysator.

Studienets kommentar

Se også vores kompendium om Isomeri

Okay rapport. Rapporten formår ikke at skelne mellem fejlkilder, som vil påvirke dit resultat i én bestemt retning, og usikkerheder som ikke har nogen retning. Man bør også angive i hvilken retning, resultat påvirkes af fejlkilderne.

Indhold

Formål
Teori
Butendisyre
Fremgangsmåde
Resultater
Smeltepunkter
Fejlkilder
Konklusion

Uddrag

Fremgangsmåde

Vi lavede 3 små forsøg:
1) Vi tog 6,0 g (Z)-butendisyre og opløste i 10 mL vand i et 100 mL bægerglas. Derefter tilsat vi 15 mL koncentreret saltsyre (12M). Dernæst opvarmede vi blandingen i et vandbad i min. 3 minutter, hvor vi fik noget fast hvidt stof. Re-aktionsblandingen skulle nedkøles i koldt vand. Bundfaldet sugefiltrerede vi og derefter tørrede i et varmeskab ved 100 °C, hvilket tog ca. 15min.

2) Vi afvejede 1 g (Z)-butendisyre og 1 g (E)-butendisyre, som vi fremstillede i for-søg 1. Derefter fyldte vi stofmængderne i 10 mL vand i hver sit reagensglas med prop. Vi rystede dem forsigtigt, og noterede opløseligheden.

3) Vi vejede 0,1 g (Z)-butendisyre og 0,1 g af den fremstillede (E)-butendisyre. Derefter fyldte vi stofmængderne i 20 mL vand i hver sit reagensglas. Dernæst puttede vi 1 cm magnesiumbånd ned i hvert reagensglas og noterede ph'en + opløselighed.

Til sidst bestemte vi de to butendisyres smeltepunkter vha. en slags ”speciel” udstyr, som opvarmede stofferne, fumar- og maleinsyre, hvor vi observerede smeltningen... Køb adgang for at læse mere

Omlejring: Z- og E-butendisyre - Rapport om Isomeri

[4]
Bedømmelser
  • 16-04-2012
    En meget god og uddybeene opgave:)
  • 27-09-2014
    Givet af 3.g'er på STX
    sidajskdasdjaklsdjaskdjaksdka
  • 21-11-2014
    Så godt og enkelt!!!
  • 16-10-2014
    Givet af HHX-elev på 3. år
    En meget god rapport