Sorry for Disturbing You

  • STX 3.g
  • Engelsk A
  • 12
  • 20
  • 6724
  • PDF

Novelleanalyse: Sorry for Disturbing You

Få hjælp med dit essay om novellen "Sorry for Disturbing You" med Studienets study guide.

Denne study guide hjælper dig godt igennem skrivningen af dit analytical essay til eksamenssættet fra december 2009 for Engelsk. Her skal du skrive en analyse og fortolkning af "Sorry for Disturbing You" med en diskussion af mindst to andre dele af det opgivne materiale. Vores study guide støtter også med besvarelsen af delopgave B, hvor du skal skrive et essay med eksempler på dialogens funktion i novellen af "Richard Knight".

Vores study guide til novellen og de andre fem perspektiverende tekster/billeder giver dig en indsamling af alle de situationer, elementer, citater og temaer, det kunne være relevant at komme ind på i din opgave.

Opgaveformulering
A: "Write an essay (700-900 words) in which you analyse and interpret Richard Knight's short story "Sorry for Disturbing You". To put your interpretation into perspective, your essay must include a discussion of at least two of the other items listed below. One of these must be a text.
B: Write a short essay (200-300 words) in which you give examples of the function of dialogue in 'Sorry for Disturbing You'."

Hent denne study guide nu og få hjælp og inspiration til dit essay om "Sorry for Disturbing You" med det samme

Denne study guide behandler teksterne/billederne:
"Sorry for Disturbing You" af Richard Knight
"The Ambulance Box" af Andrew Philip
"Love Poem" af Douglas Dunn
"Tears, Idle Tears" af Alfred Tennyson
"Male Loneliness" artikel
"Man In Chair" af Lucian Freud
"Loneliness" af James Dignan

Indhold

En hjælpende hånd 2
Resumé af teksten ”Sorry for Disturbing You” 3
Indgangsvinkler til analysen og fortolkningen 3
Fortæller og synsvinkel (narrator/point of view) 4
Personkarakteristik (characterization) 5
Miljø og tid (setting and time) 11
Titel og slutning (title and ending) 11
Temaer (themes) 12
Budskab (message) 12
Perspektiverende tekster 13
Tekst 2: Andrew Philip: ”The Ambulance Box” 13
Tekst 3: Douglas Dunn: ”Love Poem” 14
Tekst 4: Alfred Tennyson: ”Tears, Idle Tears” 15
Tekst 5: Kerby Anderson: ”Male Loneliness” 16
Billede 1: Lucian Freud: Man in Chair 17
Billede 2: James Dignan: Loneliness (2006) 18
Opgave B 19

Uddrag

Resumé af teksten ”Sorry for Disturbing You”
Richard Knights ”Sorry for Disturbing You” handler om Ian Harter, der en aften, hvor han er alene hjemme med sin datter, får besøg af en fremmed mandsperson ved navn Michael Phelps. Michael er fordrukken, og Ian forsøger at tilkalde en taxa, der kan køre ham hjem, men taxa-chaufføren har tidligere kørt med ham og afslår at gøre det igen. Den fremmede mand nævner nogle personer, Ian efter noget betænkningstid genkender som de forrige ejere af huset. Derfor forsøger Ian at ringe til dem, men de er lige så afvisende som taxachaufføren, og det ender med, at Ian må ringe efter sin kone Karen, der ellers er hos sin mor, fordi de har interne problemer i ægteskabet. Hun kommer for at se efter deres datter Corinne, mens Ian kører Michael hjem.
Indgangsvinkler til analysen og fortolkningen
Det er altid svært at finde ud af, hvordan man skal starte et essay, og hvad der skal være den røde tråd igennem den. I engelsk er det meget vigtigt, at du fra start vælger et fokus, der kan bære din opgave igennem hele vejen. Du skal nemlig relatere de øvrige tekster i opgaveforlægget til analysen af hovedteksten, og derfor er det helt afgørende, at den røde tråd også kan binde an til de tekster/de billeder, du vælger at relatere den til. Nogle af dem kunne være:

Hjælpsomhed
Du kan vælge at lægge dit fokus på hjælpsomhed. I den forbindelse kan du overveje:
- Hvor villig er man til at hjælpe et fremmed menneske?
- Er mennesker ligeglade overfor omverdenens problemer, eller
hjælper man gladeligt?
- Hvad gør én i stand til at hjælpe?
- Hjælper man af pligt eller af medlidenhed?
Perspektivering: Vælger du denne indgangsvinkel vil det være relevant at perspektivere til:
- tekst 2: ”The Ambulance Box”
...

Personkarakteristik (Characterization)
Ian Harter
Ian Harter er hovedpersonen i novellen. Læseren får ikke nogen eksplicit eller ydre personkarakteristisk af Ian, men må selv tolke på det ud fra den måde, han tænker, handler og taler. Det, der tydeligst fortæller noget om Ian er hans relation til de mennesker, der omgiver ham.
Ians relation til datteren Corinne
Beskytter
Ian forsøger at beskytte datteren Corinne over for den fremmede, der trænger ind i deres hjem og beder hende gå ind i huset for at se tv. Corinne befinder sig i baggrunden i resten af novellen indtil, hendes mor Karen kommer hjem:
”'Go and watch telly, love.' This time she went.” (p. 3, l. 46).
Ikke en tæt relation
Ian er i tvivl om, hvordan hans datter vil reagere, da han beder hende om at gå tilbage ind i huset. Dette viser, at deres forhold ikke er særlig tæt:
”'Go back in, Corry.” He looked at her knowingly, hoping not to frighten her, hoping she would go along with him” (p. 2, ll. 14-15).
...

Miljø og tid (Setting and time)
Miljø
Middelklasse
Ian bor i et almindeligt hus med tv, telefon, og læseren må konkludere, at han lever i et almindeligt middelklassemiljø.
Ian væmmes over den stank, der kommer fra Michael, hvilket viser, at han kommer fra et andet, mere rådt miljø:
“Ian could now smell the alcohol and another unspecific but foul odour” (p. 3, ll. 50-51).
Moderne tid
Ian har et tv og Michael ringer fra en mobiltelefon, hvilket viser, at den tid, novellen udspiller sig i er nutiden.
Novellens tid
- Novellen starter in medias res, hvilket betyder, at læseren springer direkte ind i handlingen: ”The first thing Ian noticed, as the stiff door lurched open in his hand, was the icy rain...” (p. 2, l. 1).
- Novellen foregår kun over en enkelt aften, fra Michael banker på, til Ian kører ham hjem og kommer hjem til sig selv igen.
- Tiden er kronologisk uden flash-back, og det er kun gennem Michaels opsplittede fortidsberetning, at læseren får indblik i en fortid.
...

Perspektiverende tekster
Når du er færdig med at analysere og fortolke novellen, bliver du bedt om at sætte den i perspektiv ved at diskutere mindst to af opgaveforlæggets øvrige tekster/billeder, hvoraf mindst ét skal være en tekst. Nedenfor gennemgår vi kort, hvad vi mener, er det mest centrale for de fire tekster og de to billeder og sætter dem i relation til ”Sorry for Disturbing You”.
Tekst 2: Andrew Philip: ”The Ambulance Box”
Det vil være mest oplagt at perspektivere til ”The Ambulance box”, hvis du i din analyse af novellen har valgt at fokusere på forholdet mellem Michael og Ian og Ians forsøg på at hjælpe Michael.
Tolkning af digtet ”The Ambulance box”
Et uforståeligt ansvar
I digtet ”The Ambulance Box” er jeget blevet givet en førstehjælpskasse, han ikke selv forstår. Digtet kan tolkes på den måde, at mennesket somme tider bliver givet mulighed for at hjælpe andre uden at kunne svare på hvorfor. Pludselig kan man sidde med et uforståeligt ansvar overfor et problem, man ikke føler, man havde påtaget sig:
”No one can swear how it fell into our hands.” (p. 7, ll 1-2).
Hjælpen som et privilegium
I slutning af digtet står der, at jeget også har mærket smerte og brud, men at det alligevel er hans opgave at hjælpe og kurere. Samtidig er han i stand til at hylde livet. Han tager det anvar på sig, der ligger i at varetage førstehjælpskassen (the ambulance box). Han har overskud til at hjælpe andre trods sin egen smerte:
”broken bandaged set to heal” (p. 7, ll. 13-15).

The Ambulance box” i relation til “Sorry for Disturbing You”
At sige ja til at hjælpe
Budskabet i både digtet og novellen kan forstås sådan, at man bør være åben overfor at hjælpe andre. Mennesker, der behøver hjælp, kan komme uforudsigeligt, men man bør være parat til at hjælpe.

Den psykiske førstehjælpskasse
Det centrale i begge tekster er, at vi alle bærer på en ”ambulance box” i form af det psykiske beredskab, der gør os i stand til at hjælpe andre mennesker. Vi kan blive overrasket over, hvor meget en ydmyg hjælp eller en samtale kan betyde for et menneske. Dermed kan vi blive overrasket over den ”førstehjælpskasse” (the ambulance box), vi uvidende bærer rundt på.

Ians reaktion
I novellen forsøger Ian at hjælpe Michael og inviterer ham indenfor i stedet for bare at smide ham ud med det samme. På den anden side er han ikke fuldt ud klar over, hvor meget det betyder at få talt ud, og derfor slår han sig til takke med at hjælpe Michael halvhjertet ved at køre ham hjem og lade være med at spørge uddybende til de begivenheder i hans liv, der tydeligvis plager ham. Ian har ikke forstået de muligheder, han selv har for at hjælpe og det potentiale, der ligger i den ”ambulance box”, han bærer med sig.

Tekst 3: Douglas Dunn: ”Love Poem”
Vælger du at relatere til ”Love Poem” vil det være mest oplagt at gøre det i forbindelse med en tolkning af hovedteksten, hvor du har haft hovedfo- kus på relationen mellem Michael og hans familie og i særdeleshed hans kone Karen.
Tolkning af digtet ”Love Poem”

Kærlighedsdigt
I selve digtets titel erklæres det, at det er et kærlighedsdigt. Alligevel handler det om den afstand, der kan være mellem to på trods af deres nærhed. Jegfortælleren skriver, at han lever i sin elskede, ligesom hans elskede lever i ham (vi antager her, at det er en mandelig jegfortæller), men alligevel bliver hun sommetider væk. Tilbage er kun faktorer, der minder om hendes fravær som lyden af en knirkende gynge eller en efterladt bog ved soluret:
”There is only the swing creaking, that you have just left, Or your favourite book beside the sundial.” (p. 8, ll. 4-5).

Afstanden
Fortælleren skriver, at han og hans elskede er som to haver, der er forfulgt af hinanden. Det virker som om, de hele tiden har svært ved at nå hinanden: Jegfortælleren opdager kun hendes efterladte spor og forstår kærligheden som en jagt. Den elskede optræder aldrig i digtet, men er der kun i kraft af sit fravær.
”Love Poem” relateret til ”Sorry for Disturbing You”

Fravær
Ligesom i digtet er der i novellen ”Sorry for Disturbing you” en afstand mellem Ian og hans familie og især hans kone Karen. Hun dukker først op i slutningen af novellen, men er der alligevel hele vejen igennem i kraft af sit fravær: Ian savner hende, ønsker hun ville flytte tilbage igen og er be- kymret for, hvordan hun vil reagere.
... Køb adgang for at læse mere

Sorry for Disturbing You

[23]
Bedømmelser
  • 20-06-2011
    Virkelig god og udførlig gennemgang af "sorry for disturbing you"! Men dette er jo altid kendetegnet ved Studienets guldnoter - Var virkelig på bar bund uden hjælpen fra disse noter!
  • 26-11-2010
    gode noter, selvom at tingene ikke virker særlig dybtegående når det kommer til fortolkning. Ikke helt den vinkel jeg selv havde fået af stilen, men et meget vel forklaret alternativ
  • 13-11-2014
    Fantatisk til brug af min egen opgave!
  • 17-12-2013
    fin ..............................................................