Essay om computerspil og dannelse
- STX 3.g
- Dansk A
- Ingen givet
- 15
- 4730
Essay om computerspil og dannelse
Få hjælp til at skrive et essay om computerspil og dannelse med Studienets opgavehjælp.
Opgavehjælpen hjælper dig med at komme sikkert igennem Opgave 4 fra eksamenssættet 2010 maj i Dansk, hvor man skal skrive et essay med udgangspunkt i artiklen "Computerspil er vor tids medie-sorteper" af Bo Kampmann Walther, og heri overveje spillenes betydning for børn og unges dannelse.
Opgavehjælpen indeholder endvidere en idébank, der kan inspirere dig i forhold til temaet og hjælpe dig til at skrive et spændende og interessant essay om computerspil og dannelse.
I opgavehjælpen kigger vi bl.a. nærmere på:
- Teksten "Computerspil er vor tids medie-sorteper
- Idébank med inspiration til temaet
- Forslag til hovedspørgsmål og underspørgsmål
- Gennemgang af hvilke spørgsmål, der ville være relevante at arbejde med
Hent opgavehjælpen og få hjælp og inspiration til din opgave om computerspil og dannelse.
Uddrag
Med udgangspunkt i teksten
I dit essay skal du tage udgangspunkt i teksten. Derfor er det vigtigt, at du har styr på, hvad teksten handler om og de væsentligste hovedpointér og synspunkter. Vi vil nu kort opridse handlingen, hovedpointérne og synspunkterne i tek-sten, således at du får et overblik over, hvorledes den skal forstås.
Teksten: Computerspil er vor tids medie-sorteper
Fakta om teksten
* Forfatter: Bo Kampmann Walther
* Udgivelsesår: 2006
* Genre: Kronik
Resumé Bo Kampmann Walther beskriver de splittede holdninger der eksisterer i forhold til computerspil og unge i Danmark. Teksten beskriver de to over-ordnede holdninger. På den ene side taler vi om, hvad teksten kalder ”tweedjakken”. Tweedjakken er en person, der afskyr computerspil og forsøger at holde fast i gamle værdier som leg på legepladsen, kendskab til historie og kendskab til litteratur. I modsætning til Tweedjakken næv-ner teksten den type, der skal være ung med de unge og ikke kan få nok af computerspil. Disse to typer udgør to lejre i diskussionen om, hvorvidt computerspil er skadelige eller gavnlige. Tekstens hovedspørgsmål er således spørgsmålet om, hvorvidt computer-spil forhindrer almen dannelse hos nutidens unge, eller om computerspil hjælper unge på vej ud i samfundet i kraft af bedre mediekompetencer, sproglig forståelse og kulturel indsigt.
Hovedpointer/synspunkter
Computerspil er gavnlige Èn af teksten hovedpointér er, at computerspil er gavnlige. Dette er én af de to lejre i debatten om, hvorvidt computerspil forhindrer de unges dan-nelse. Computerspillene udvikler følgende kompetencer:
* Teamwork
* Evnen til at tænke hurtigt
* Evnen til at lære nye sprog
* Evnen til at tilegne sig nye kulturer
* Skaber ny historisk bevidsthed
* Giver nysgerrighed over for den globaliserede verden
”Computerspil hjælper nye generationer med at teamworke, tænke hurtigt, lære nye sprog og tilegne sig nye kulturer.”
Dette citat vidner altså om den holdning, at computerspil faktisk gør unge mere åbne i en til stadighed mere og mere globaliseret verden.
Computerspil skader dannelsen
Den anden overordnede holdning hævder det modsatte.
”Computerspil gør de unge fede, ugidelige og egoistiske.”... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind