[13]

Walk Don't Run

Denne study guide vil hjælpe dig med at analysere novellen “Walk Don’t Run” af Douglas Bruton, som har været brugt til den skriftlige eksamen i Engelsk A på STX den 20. maj 2020. Ud over hjælp med analysen får du også et summary af teksten, arbejdsspørgsmål til at komme godt i gang samt inspiration til fortolkning.

Hvis du har brug for hjælp til Assignment 1-3 fra skriftlig eksamen på STX A den 20. maj 2020, kan du finde vores vejledning her.

Præsentation af teksten

Titel: “Walk Don’t Run” (2018)
Forfatter: Douglas Bruton 
Genre: Novelle

Douglas Bruton er en pensioneret engelsklærer, der bor i Skotland. Han er uddannet fra University of Aberdeen og har studeret på Edinburgh College of Art. Hans første børneroman, The Chess Piece Magician, vandt andenpladsen i Kelpies Prize 2008.

Uddrag

Her kan du set uddrag af vores study guide:

Symbols

The garden becomes a symbol of childhood innocence and purity, which has been lost forever to the grandmother. She can only revisit it through her granddaughter’s words, as she is the one whose innocence has not yet been lost, and is able to tell the grandmother “what it’s like outside, on the other side of the glass” (l. 62). 

The “pussy willow we used to set on the windowsill in her kitchen and the sprays of blossom from the flowering cherry and how they quickly went limp and brown at the edges” (ll. 68-70) is a symbol for the grandmother, who was once as young and full of life as her granddaughter, but now has become old and weak. 

The act of gutting the fish could be used in the story as a symbol for sexual intercourse. The grandmother describes the process in great detail, which suggests a high emotional involvement. Also, the grandmother perceives the act ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Walk Don't Run

[13]
Bedømmelser
  • 19-04-2023
    Givet af 3.g'er på STX
  • 18-01-2023
    Givet af 3.g'er på STX
  • 30-01-2022
    Givet af 3.g'er på STX
  • 11-01-2022
    Givet af HF-elev på 2. år