True crime: Virkelige forbrydelser som underholdning

I denne opgavehjælp hjælper vi dig med at skrive debatterende artikel om ”True crime: Virkelige forbrydelser som underholdning”. Opgavehjælpen er til opgave 4 fra skriftlig eksamen i Dansk A på HF fra 19. maj 2020.

Vi gennemgår opgaveformuleringen og viser, hvad der er vigtigt at lægge mærke til. Vi hjælper dig med at undersøge teksterne i opgavesættet, så du forstår, hvad de grundlæggende drejer sig om, og hvad deres synspunkter er. Derudover får du gode ideer til, hvordan du kan diskutere og debattere emnet på en nuanceret måde, som leder frem mod et skarpt hovedsynspunkt.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag af vores opgavehjælp:

Er fascination af virkelige mord i sig selv etisk forkasteligt?

Du kan også vælge at diskutere Dragsdahls undersynspunkt, om at fascinationen af virkelige mord i sig selv er forkastelig. 

Et argument for synspunktet er, at fascinationen af virkelige mord krænker privatlivets fred og ofrenes værdighed. Et mord er altid traumatisk for de pårørende, og offentlighedens interesse for begivenheden kan være med til at forværre en i forvejen ubærlig situation. Fascinationen af virkelige mord kan sammenlignes med fascinationen af en trafikulykke. De fleste kan blive enige om, at det er etisk forkasteligt at tage billeder af en forulykket bil, hvor passagererne er omkomne eller kvæstede – det er mangel på respekt og en ulækker fascination af andres lidelse. I sådan en situation bør man i stedet styre sin nysgerrighed i respekt for ofre og pårørende og deres ret til værdighed og privatliv. Det samme gør sig gældende, når tragedien er et mord i stedet for en trafikulykke. Man mangler empati, hvis man er i stand til at føle sig underholdt af andres traumatiske ulykker. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

True crime: Virkelige forbrydelser som underholdning

[4]
Bedømmelser
  • 18-01-2023
    Givet af HF-elev på 2. år
  • 01-06-2022
    Givet af 2.g'er på STX
  • 05-01-2022
    Givet af 3.g'er på STX
  • 04-02-2021
    Givet af 2.g'er på STX