Perspektivering

I dette kapitel kommer vi ind på, hvilke emner vi mener, at man kan perspektivere til ud fra emnet "Ulighed i Danmark" og det bilagsmateriale vi præsenterede tidligere i webbogen.

En perspektivering hjælper dig med at have kontrol over en større del af eksaminationen. Ved at lave en perspektivering har du nemlig mulighed for, at en større del af eksaminationen handler om pointer du har forberedt hjemmefra. Det betyder samtidig, at en mindre del af eksaminationen består af spørgsmål fra lærer og censor. Dog er det vigtigt at bemærke, at der ikke er krav om, at du skal lave en perspektivering.

Hvis din perspektivering skal give dig kontrol over en større del af eksaminationen, så kræver det, at lærer og censor spørger ind til den. Du er derfor nødt til at inkludere en kort præsentation af perspektiveringen i din fremlæggelse. Du kan fx nævne din perspektivering efter du har præsenteret dine problemstillinger og eventuelt igen, når du har svaret på din problemformulering.

Ideologiernes syn på ulighed

I vores synopsis har vi fokuseret på Socialdemokraterne og Liberal Alliance. De to partier har, som vi kan udlede af diskussionen, hvert sit syn på ulighed. Partierne har også hver sin ideologi - socialdemokratisme og liberalisme/neoliberalisme. Det kan derfor være interessant at komme ind på de forskellige ideologier og deres syn på ulighed.

Du kan læse mere om ideologier i Studienets kompendium om ideologier

Den måde vi taler om ulighed (Fattig-Carina, Dovne-Robert, framing, stigmatisering, medialisering)

Socialdemokraterne og Liberal Alliance har forskellige måder at tale om u...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind