[0]

Træningsprojekt

I denne vejledning kan du læse om træningsprojektet i Idræt C på STX. Træningsprojektet foregår over en otte ugers periode i 3.g. Projektet går ud på at planlægge et træningsforløb, som du efterfølgende selv skal gennemføre og evaluere på. Der er desuden krav om, at du skal inddrage teoretisk viden i træningsprojektet.

I denne vejledning kan du få hjælp til træningsprojektet. Først kan du få et overblik over, hvordan træningsprojektet er bygget op. Derefter giver vi dig gode råd til at planlægge, gennemføre og evaluere træningsprojektet. Du kan også læse om at inddrage relevant teori, samt hvordan du kan opbygge din afsluttende rapport. Til sidst kan du se et eksempel på, hvordan en rapport til træningsprojekt ser ud.

NB: Hvis du har valgt Idræt på B-niveau, følger du fortsat de obligatoriske timer i Idræt C i 3.g. Du kommer derfor primært til at arbejde med dit træningsprojekt i Idræt C-timerne, selvom jeres lærer også kan vælge at inddrage træningsprojektet i Idræt B-timerne.  

Her kan du læse et uddrag fra vejledningen:

Træningsprojektet er et forløb i Idræt C, som strækker sig over ca. otte uger. Forløbet ligger altid i 3.g. Træningsprojektet kan udføres i grupper eller individuelt, men din afsluttende rapport er altid individuel. 

Første trin i forløbet er at planlægge dit træningsprojekt. Du skal udvælge et generelt fokusområde (fx konditionstræning eller styrketræning) og lave en overordnet målsætning for, hvad du gerne vil opnå gennem de otte ugers træning. Det kunne fx være at opnå en forbedring i dit konditionstal, eller at præstere godt til en konkret idrætsbegivenhed (fx et løb eller en kamp). Ud fra din målsætning vil du så planlægge, hvordan og hvor meget du forventer at skulle træne i de enkelte uger. 

Som et led i planlægningen skal du normalt udføre en såkaldt starttest, hvor du laver en specifik måling af fx kondital eller anden relevant værdi, som giver et præcist, objektivt billede af dit udgangspunkt.  

Andet trin er at udføre træningsprojektet. Her skal du forsøge at holde dig til din træningsplan og få gennemført den planlagte træning i de enkelte uger. Det er desuden en del af projektet, at du løbende skal dokumentere din træning. Det gør du konkret ved at føre en logbog, som skal vises til din idrætslærer hver uge. Logbogen skal rumme objektiv information om, hvornår og hvordan du har trænet i ugerne. Du bør dog også notere subjektiv information om, hvordan du havde det under dine øvelser og hvordan dit motivationsniveau har udviklet sig i ugernes løb.  

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Træningsprojekt

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.