Opgave 3

Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.

Vi bliver bedt om at analysere konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark. Vi har valgt at bruge Porters five forces til kigge nærmere på konkurrenceforholdene.

Porters five forces

Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder

Branchen for musikfestivaler er et såkaldt red ocean. Det er en branche med mange konkurrenter. I bilag 10 og 12 nævnes 10 forskellige festivaler, men der findes flere. Vi går ud fra, at forbrugerne har en vis grad af præference. Nogle tager på den festival, der ligger tættest på deres bolig. Nogle har tradition for at tage på den samme festival hvert år. Andre skifter festival afhængig af musikprogram. Ud fra antallet af konkurrenter og at der en vis præference, så vil vi sige, at markedet er præget af monopolistisk konkurrence.

Bedømt ud fra kendskabet til festivaler i bilag 10 og antallet af gæster i bilag 12, så vurderer vi, at Roskilde Festival og Smukfest er markedsledere. Det er uklart, hvordan de resterende konkurrenter fordeler sig.

Det er et B2C marked med snæver konkurrence, da det er den samme produktkategori, der tilbydes. Men der er er en forholdsvis høj differentiering i branchen. Der er forskel på, hvilket segment de forskellige festivaler henvender sig til. Copenhagen Jazz Festival specialiserer sig eksempelvis i jazz. Festivaler som Tinderbox og Northside er korte byfestivaler, hvor mange af deltagerne bor i Odense og Aarhus. Det er derfor ikke nødvendigt at tilbyde de samme overnatningsmuligheder som Smukfest og Roskilde, der ligger mere afsides og varer længere tid. Musikfestivalerne er også placeret bredt ud over landet og tiltrækker dermed geografisk forskellige segmenter. 

Det er et marked med høj vækst. En prognose i bilag 2 forventer, at indtægter for billetsalg runder 2 milliarder. Der er dog tegn på, at væksten vil falde fremover. Ifølge bilag 13 viser publikumsvurderinger, at festivalgængerne er mindre tilfredse med musikprogrammet og færre vil anbefale festivalerne til deres venner. Det kan blive et stort problem for festivalerne.

Truslen fra nye indtrængere

Festivalbranchen er en attraktiv branche at komme ind i, da der er høj omsætning. Bilag 14 foruds...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind