I denne study guide kan du få hjælp til at analysere novellen "The Skirt" af Zoe Lambert, som har været brugt til skriftlig eksamen i Engelsk B på STX den 20. august 2019. Udover analysehjælpen kan du finde et summary af teksten samt idéer til din fortolkning.
Hvis du har brug for hjælp til Assignment 1-4 fra den skriftlige eksamen på STX B den 20. august 2019, så kan du læse vores vejledning her.
Eksamensspørgsmål
Write a short summary of Zoe Lambert’s short story “The Skirt” in about 125 words.
Write an analytical essay (600-900 words) in which you analyze and interpret the short story. Your essay must focus on the relationship between the characters.
Include the following analytical terms in your essay: point of view, setting, main theme
In your essay you must include references to the text.
Præsentation af teksten
Titel: “The Skirt” (2006)
Forfatter: Zoe Lambert
Genre: Short story
Zoe Lambert er forfatter og forelæser på Lancaster University, hvor hun underviser i kreativ skrivning. Både hendes forskning og hendes forfatterskab har ofte fokus på handicappedes vilkår.
"The Skirt" blev udgivet i 2006 i novellesamlingen Ellipsis 2, som var et samarbejde mellem etablerede forfattere og mindre kendte navne.
Mere hjælp
Har du brug for yderligere hjælp, kan du læse Studienets vejledning til at skrive analytical essays:
Vejledning til analytical essay
Få hjælp til at skrive et analytical essay i Engelsk med Studienets trin-for-trin vejledning. Vejledningen kan både bruges til opgaver inden for fiction og non-fiction.
Uddrag
Nedenfor kan du læse et kort uddrag fra vores study guide til novellen:
Title
The title of Zoe Lambert’s short story “The Skirt” has an important symbolic significance and is strongly connected to the story’s main themes and relationship between the characters.
In preparation for Bethany’s shopping trip, her mother lays out on her bed a “black skirt” (l. 9) since, as Bethany claims, it “was easier to dress me in a skirt than trousers” (ll. 9-10). However, Bethany’s attitude towards this skirt is highly negative:
I’d bought it from a vintage shop, thinking it looked retro. It looked catalogue, with the dark school material and voluminous pleats that reached to my calves. I didn’t know why I’d let them dress me in this skirt. I hated it. I really hated it. (ll. 77-79)
This hatred is reinforced by her act of destroying the skirt with a pair of scissors (ll. 80-82) and by her relief at the end of the story that “At least I wasn’t wearing that skirt” (ll. 151-152) on the bus.