Genretræk

Her kan du læse om, hvilken type dokumentar Testamentet af Christian Sønderby Jepsen er.

Testamentet er primært en observerende dokumentar

Testamentet har mest tilfælles med den dokumentarundergenre, som hedder observerende dokumentar.

I den observerende dokumentar fungerer kameraet som ‘fluen på væggen’, og fortællingen bliver formidlet gennem personernes interaktioner med hinanden. Modtagerne skal få indtryk af, at de er vidner til autentiske scener fra personernes liv.

I det meste af spilletiden er det også sådan, Testamentet fungerer. Historien har fokus på Henrik, og gennem hans interaktioner med de øvrige hovedpersoner - fx hans brødre, hans far, og hans kone - får vi så fortællingen om morfarens arv og de forskellige familiemedlemmers holdninger til den. Filmens scener fremstår som autentiske begivenheder eller samtaler mellem personerne. 

Der er dog også nogle interessante brud med den observerende genre, som vi uddyber i de næste afsnit. 

Det er et brud på den observerende stil, når vi bliver opmærksomme på journalisten

Selvom Testamentet primært er en observerend...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind