Filmiske virkemidler

Her kan du læse om de filmiske virkemidler, som bliver anvendt i Testamentet af Christian Sønderby Jepsen.

Håndholdt kamera giver et autentisk indtryk

Langt de fleste scener i Testamentet er filmet med håndholdt kamera. Det er et bevidst valgt virkemiddel, som er meget klassisk for den observerende dokumentar. De lidt rystende bevægelser i kameraet spiller sammen med scenernes naturlige lys, og det giver modtagerne indtryk af, at de er direkte vidner til virkelige scener fra Henriks liv. Tilsammen giver det et usminket, autentisk indtryk.

Vi bliver særligt bevidste om det håndholdte kamera i de mange scener i Henriks bil. Her bliver kameraet rystet ekstra meget, og ofte bliver det drejet til og fra Henrik og hans passagerer. På den måde kan modtageren forestille sig, at han eller hun sidder med på forsædet og nærmest bliver en del af samtalen. I scenen hvor Henrik kører galt (ca. 50:36), bliver kameraet også væltet rundt sammen med bilen, hvilket virkelig understreger indtrykket af, at modtagerne er ‘med’ i scenen. 

Valg af perspektiv viser personernes følelsestilstand

De fleste af filmens scener er filmet i normalperspektiv, så modtagerne er i øjenhøjde med personerne og kan føle sig involverede i deres samtaler og handlinger. Det er et vel...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind