Analyse af sagprosa og non-fiktion

Sagprosaanalyse dækker over de analysemetoder, som du bruger til at arbejde med sagprosa, fx artikler eller taler, og ikke-fiktive medietekster, fx dokumentarfilm. Her får du et lynkursus i, hvordan du analyserer sagprosa og non-fiktion, dvs. teksttyper, der omhandler virkelige personer og begivenheder.

Analyse af sagprosa og non-fiktion

Du møder analyse af sagprosa, altså ikke-fiktive tekster, i dansktimerne. I de skriftlige opgaver møder du det i genrerne debatterende artikel (STX og HF) og analyse og vurdering (HHX og HTX). Derudover kan sagprosaanalyse indgå i de store skriftlige opgaver som DHO, SRO og SRP.

Du skal bruge de fagtermer eller analysemodeller, der netop hører til sagprosa. Du skal fx ikke lave en personkarakteristik, ikke analysere fortælleren og ikke fortolke tema og budskab. 

Derimod er der nogle andre ting, som generelt er gode at analysere, uanset om du arbejder med reklamer, taler eller artikler:

  • Emne og kommunikationssituation
  • Afsender og modtager
  • Komposition
  • Argumentation og appelformer
  • Sproglige og retoriske virkemidler
  • Genre
  • Budskab og intention

Med disse analysepunkter kan du lave en grundlæggende analyse af det meste sagprosa og ikke-fiktive medietekster. Men du skal naturligvis også tage hensyn til tekstens genre. Hvis du fx skal analysere film eller kortfilm, er det altid vigtigt at se på de filmiske virkemidler. Uanset hvad så sørg for kun at fokusere på det, der er relevant i netop din tekst.

Fortolkning eller vurdering?

Din analyse af en sagprosatekst skal efterfølges af enten en fortolkning eller en vurdering. Kravet varierer alt efter uddannelse: På STX og HF bliver du bedt om en fortolkning, mens du på HHX og HTX typisk bliver bedt om en vurdering. Fællestrækket er dog, at du skal hæve dig op på et højere niveau og give et bud på, hvad teksten vil sige os, og gerne hvor godt den så lykkes med dét.

Hjælp til analyse af sagprosa

Der findes nogle overordnede metoder til at analysere sagprosatekster, inkl. ikke-fiktive medietekster såsom dokumentarfilm. Flere af analysemetoderne bruger du i timerne eller i dine afleveringer uden at tænke over det, og det vigtigste er også, at du kan finde ud af at bruge dem. I nogle situationer er det dog vigtigt at kunne forklare dem til andre, fx i forbindelse med en større skriftlig opgave som SRP. 

På Studienet kan du finde analysemodeller, som sætter dig grundigt ind de seks mest almindelige metoder til at analysere ikke-fiktive tekster:

Sproglig og stilistisk analyse

Argumentationsanalyse

Analyse af de tre appelformer

Retorisk analyse

Kommunikationsanalyse

Diskursanalyse

Andre analysemodeller til sagprosa og non-fiktion

Du kan også finde analysemodeller til forskellige typer af sagprosa og ikke-fiktive medietekster på Studienet:

Artikler 

Nyheder

Taler 

Dokumentarfilm

Kampagnefilm

Reklamer

Pressefotos

Billeder

Musikvideoer

Hjemmesider

Modellerne kan være en stor hjælp for dig i dit daglige arbejde med lektier og afleveringer.