Medieanalyse
Medieanalyse dækker over de analysemetoder, som du bruger til at arbejde med forskellige typer af mediemateriale. Det kan være fiktion, fx en kortfilm, og non-fiktion, fx en dokumentarfilm. Her får du et lynkursus i, hvordan du analyserer medietekster.
Analyse af medietekster
Du møder analyse af medietekster i dansktimerne. I de skriftlige opgaver kan du møde det i genrerne debatterende artikel (STX og HF), analyserende artikel (STX og HF), analyse og vurdering (HHX og HTX) og analyse og fortolkning (HHX og HTX). Derudover kan medieanalyse indgå i de store skriftlige opgaver som SRO og SRP.
Der knytter sig nogle bestemte fagtermer til netop medieanalyse. De hører alle sammen ind under det, der kaldes filmiske virkemidler eller filmtekniske virkemidler. Du kan fx se nærmere på:
- Billedbeskæring
- Kameraføring
- Perspektiv
- Klipning
- Farve og lys
- Lyd
- Genre
Du kan med fordel supplere med fagbegreber fra enten sagprosaanalyse eller analyse af skønlitteratur. Det kan fx være komposition, appelformer, personkarakteristik, symbolik, tema eller intention - alt afhængig af tekstgenren. Uanset hvad så sørg for kun at fokusere på det, der er relevant i netop din tekst.
Hjælp til analyse af medietekster
Der findes nogle overordnede metoder til at analysere forskellige former for medietekster, både de fiktive og de ikke-fiktive. Flere af analysemetoderne bruger du i timerne eller i dine afleveringer uden at tænke over det, og det vigtigste er også, at du kan finde ud af at bruge dem. I nogle situationer er det dog vigtigt at kunne forklare dem til andre, fx i forbindelse med en større skriftlig opgave som SRP.
I vores "Metoder i Dansk" kan du læse korte oprids af de fire hovedmetoder til at analysere medietekster:
Analysemodeller til medietekst-genrer
På Studienet kan du også finde analysemodeller til forskellige genrer af medietekster, både de fiktive og de ikke-fiktive af slagsen:
Modellerne kan være en stor hjælp for dig i dit daglige arbejde med lektier og afleveringer.