Modernistiske træk

Sult bliver som regel analyseret som en modernistisk roman. Det vil sige en roman med mange træk og kendetegn fra den modernistiske strømning i litteraturen. Faktisk opfattes Sult normalt som den første modernistiske roman i norsk litteratur og også som en banebrydende modernistisk roman i den internationale litteratur, som også fik stor betydning for danske forfattere.

Vi kan pege på en række modernistiske træk i Sult. For det første er handlingen opbrudt og uden nogen egentlig udvikling. Hovedperson går omkring i Kristiania uden nogen større plan for, hvad han vil lave, og det er, som om romanen bare følger efter. Der er ingen klar udvikling i romanens handling, men en masse små scener og optrin, hvor hovedpersonen i mange tilfælde opfører sig uforudsigeligt. 

Sult bryder dermed med kompositionen og fortælleteknikken i traditionelle og realistiske romaner, hvor der typisk er en udvikling og en sammenhængende handling, der giver mening til alle de scener, der er med. I Sul...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind