[1]

Stop det grove sprog i DRs børneudsendelser

Her får du hjælp til at arbejde med Marianne Rathjes debatartikel ”Stop det grove sprog i DRs børneudsendelser”. Vi ser på synspunkter i teksten, og derefter giver vi dig hjælp til at finde ud af, hvordan skribenten argumenterer. Du finder også inspiration til at diskutere artiklens synspunkter og temaet om sprogbrug i børneudsendelser.

Analysehjælpen er særlig rettet mod opgave 2 fra dansk skriftlig eksamen på STX den 11. august 2017:

Sprogbrug i børneudsendelser

Skriv en opgave om sprogbrug i børneudsendelser.
Opgaven skal indeholde en redegørelse for synspunkterne og en karakteristik af argumentationsformen i Stop det grove sprog i DRs børneudsendelser (tekst 2).
Diskuter synspunkterne.

Fakta om teksten

Afsender: Marianne Rathje, adjunkt ved Institut for Sprog og Kommunikation, Syddansk Universitet
Udgivelse og dato: Udgivet i Berlingske den 25. april 2015
Genre: Debatartikel

Kort sammendrag

Marianne Rathje mener, at groft sprog i børneudsendelser er et problem. Hun tager udgangspunkt i DR’s børneserie Panisk Påske og beskriver, hvordan serien har påvirket hendes egen datters sprog. Men hårdt sprog er ikke et kun et problem i Panisk Påske, ifølge skribenten. Det er et generelt problem i DR’s tv til børn i aldersgruppen 8-12 år.

Det er DR’s mål at lave børne-tv med virkelighedsnær sprogbrug. Men Rathje mener ikke, at serier som Panisk Påske tegner et virkelighedsnært billede af danske børns sprogbrug. Derimod er serierne i høj grad med til at gøre børnenes sprog grovere og mere aggressivt.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Stop det grove sprog i DRs børneudsendelser

[1]
Bedømmelser
  • 20-03-2018
    Givet af 3.g'er på STX
    God hjælp!