Stop det grove sprog i DRs børneudsendelser
Her får du hjælp til at arbejde med Marianne Rathjes debatartikel ”Stop det grove sprog i DRs børneudsendelser”. Vi ser på synspunkter i teksten, og derefter giver vi dig hjælp til at finde ud af, hvordan skribenten argumenterer. Du finder også inspiration til at diskutere artiklens synspunkter og temaet om sprogbrug i børneudsendelser.
Analysehjælpen er særlig rettet mod opgave 2 fra dansk skriftlig eksamen på STX den 11. august 2017:
Fakta om teksten
Afsender: Marianne Rathje, adjunkt ved Institut for Sprog og Kommunikation, Syddansk Universitet
Udgivelse og dato: Udgivet i Berlingske den 25. april 2015
Genre: Debatartikel
Kort sammendrag
Marianne Rathje mener, at groft sprog i børneudsendelser er et problem. Hun tager udgangspunkt i DR’s børneserie Panisk Påske og beskriver, hvordan serien har påvirket hendes egen datters sprog. Men hårdt sprog er ikke et kun et problem i Panisk Påske, ifølge skribenten. Det er et generelt problem i DR’s tv til børn i aldersgruppen 8-12 år.
Det er DR’s mål at lave børne-tv med virkelighedsnær sprogbrug. Men Rathje mener ikke, at serier som Panisk Påske tegner et virkelighedsnært billede af danske børns sprogbrug. Derimod er serierne i høj grad med til at gøre børnenes sprog grovere og mere aggressivt.