Skrivehandlinger
- Beskriv... / giv en beskrivelse af...
- Gør rede for... / giv en redegørelse for.../ lav en gennemgang af...
- Karakterisér... / giv en karakteristik af.../ forklar...
- Analysér... / der ønskes en analyse af... / undersøg...
- Sammenlign... / giv en sammenligning af...
- Diskutér... / der ønskes en diskussion af...
- Vurdér... / giv en vurdering af... / tag stilling til...
- Fortolk... / giv en fortolkning af...
- Kommentér...
- Perspektivér... / giv en perspektivering...
Skrivehandlingerne er nogle helt bestemte ord, dine lærere vil benytte sig af i din opgaveformulering. Det kan fx være: Redegør, analysér, undersøg, sammenlign, diskutér, vurdér, perspektivér.
Skrivehandlingerne knytter sig til de tre taksonomiske niveauer og fortæller med andre ord, hvordan du skal arbejde med problemstillingerne/punkterne i din opgaveformulering.
Typiske skrivehandlinger i opgaveformuleringer
Skrivehandlingerne herunder opstillet sådan, at de handlinger, som handler om noget forholdsvis konkret og basalt (redegørende niveau), står først på listen, mens de handlinger, som handler om noget mere abstrakt og krævende, står sidst (analyserende/ vurderende niveauer).
Beskriv... / giv en beskrivelse af...
- Taksonomisk niveau: Redegørende (gengive og formidle viden).
- En ordnet beskrivelse af, hvad du fx umiddelbart kan se på en figur eller læse i en tekst.
- En kort og systematisk gennemgang af et fænomen, fx kunne det i biologi være kvælstofs kredsløb eller fotosyntese.
- Beskrivelsen skal være ordnet og struktureret. Du skal have de vigtige med og udelade det uvæsentlige.
Gør rede for... / giv en redegørelse for.../ lav en gennemgang af...
- Taksonomisk niveau: Redegørende (gengive og formidle viden).
- En fornuftig, fagligt begrundet sammenfatning af, hvad emnet eller teksten handler om, og hvori dens hovedsynspunkter består.
- Hold dig tæt til teksten/emnet.