Skrivehandlinger

Skrivehandlingerne er nogle helt bestemte ord, dine lærere vil benytte sig af i din opgaveformulering. Det kan fx være: Redegør, analysér, undersøg, sammenlign, diskutér, vurdér, perspektivér.

Skrivehandlingerne knytter sig til de tre taksonomiske niveauer og fortæller med andre ord, hvordan du skal arbejde med problemstillingerne/punkterne i din opgaveformulering.

Typiske skrivehandlinger i opgaveformuleringer

Skrivehandlingerne herunder opstillet sådan, at de handlinger, som handler om noget forholdsvis konkret og basalt (redegørende niveau), står først på listen, mens de handlinger, som handler om noget mere abstrakt og krævende, står sidst (analyserende/ vurderende niveauer).

Beskriv... / giv en beskrivelse af...

  • Taksonomisk niveau: Redegørende (gengive og formidle viden).
  • En ordnet beskrivelse af, hvad du fx umiddelbart kan se på en figur eller læse i en tekst.
  • En kort og systematisk gennemgang af et fænomen, fx kunne det i biologi være kvælstofs kredsløb eller fotosyntese.
  • Beskrivelsen skal være ordnet og struktureret. Du skal have de vigtige med og udelade det uvæsentlige. 

Gør rede for... / giv en redegørelse for.../ lav en gennemgang af... 

  • Taksonomisk niveau: Redegørende (gengive og formidle viden).
  • En fornuftig, fagligt begrundet sammenfatning af, hvad emnet eller teksten handler om, og hvori dens hovedsynspunkter består.
  • Hold dig tæt til teksten/emnet.
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind