Face og facework
De fleste samtaler medvirker til at understøtte vores forhold til hinanden. Derfor samarbejder vi om at opretholde gode relationer i samtalen. Vi vil normalt gerne undgå at fornærme, true eller nedgøre vores samtalepartner. I stedet forsøger vi at bekræfte, rose og anerkende hinanden. Vi gør det, fordi vi ønsker at være en accepteret del af flokken.
Face og facework
Sociologen Erving Goffman (1922-1982) mente, at samtaler kan sammenlignes med en slags rollespil. Han opfattede vores personlighed og identitet som noget, der bliver etableret igennem sociale relationer og samtalesituationer.
Det grundlæggende begreb hos Goffman er face (ansigt). Face skal forstås som det positive selvbillede eller den identitet, som vi gerne vil fremstå med over for andre mennesker. Vi performer altså en bestemt rolle.
Vi har altid et behov for at få bekræftet vores face af andre, ligesom de andre har behov for, at vi bekræfter deres face. Goffman skelner mellem to typer af face:
- Positivt face er, hvor du i en samtale forsøger at anerkende og vedligeholde din samtalepartners