Face og facework

De fleste samtaler medvirker til at understøtte vores forhold til hinanden. Derfor samarbejder vi om at opretholde gode relationer i samtalen. Vi vil normalt gerne undgå at fornærme, true eller nedgøre vores samtalepartner. I stedet forsøger vi at bekræfte, rose og anerkende hinanden. Vi gør det, fordi vi ønsker at være en accepteret del af flokken. 

Face og facework

Sociologen Erving Goffman (1922-1982) mente, at samtaler kan sammenlignes med en slags rollespil. Han opfattede vores personlighed og identitet som noget, der bliver etableret igennem sociale relationer og samtalesituationer.

Det grundlæggende begreb hos Goffman er face (ansigt). Face skal forstås som det positive selvbillede eller den identitet, som vi gerne vil fremstå med over for andre mennesker. Vi performer altså en bestemt rolle.

Vi har altid et behov for at få bekræftet vores face af andre, ligesom de andre har behov for, at vi bekræfter deres face. Goffman skelner mellem to typer af face:

  • Positivt face er, hvor du i en samtale forsøger at anerkende og vedligeholde din samtalepartners
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind