Forstå opgaveformuleringen og find en vinkel

På denne side finder du hjælp til, hvordan du skal forstå opgaveformuleringen til den reflekterende artikel om sprogets betydning for samfundet og den enkelte, og hvordan opgaveformuleringen kan guide dit arbejde med teksterne. Desuden får du ideer til at vælge en skarp vinkel på emnet.

Opgaveformuleringen

Sprogets betydning for samfundet og for den enkelte

Skriv en reflekterende artikel om sprogets betydning for samfundet og for den enkelte.

I din artikel skal du bl.a. inddrage Sproget er en evig kampplads samt gå i dybden med eksemplerne fra Pippi Langstrømpe må ikke sige “negerkonge” i ikonisk tv-serie og/eller 15-årige Smilla: Nogle gange er jeg pige, nogle gange er jeg dreng.

Du skal i din artikel især fokusere på:

– At reflektere over sprogets betydning for, hvordan vi opfatter samfundet og os selv. Du kan fx komme ind på konsekvenserne ved vores sprogbrug, krænkende tale, politisk korrekthed, sprogets udvikling og forholdet mellem sprog og identitet. Inddrag et eller flere synspunkter fra Sproget er en evig kampplads.

– At inddrage eksemplerne fra Pippi Langstrømpe må ikke sige "negerkonge" i ikonisk tv-serie og/eller 15-årige Smilla: Nogle gange er jeg pige, nogle gange er jeg dreng som eksempler på, hvordan sproget påvirker verden og vores måde at opfatte os selv på. Du må gerne inddrage andre konkrete eksempler.

– At skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig til både emnet og til din egen tanke- og skriveproces.

Sådan skal opgaveformuleringen forstås

Første del af opgaveformuleringen fortæller dig overordnet om opg...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind