Sprogbrug og bandeord

I vores podcast får du hjælp til at skrive en debatterende artikel om sprogbrug og bandeord. Opgaven indgik ved skriftlig eksamen i Dansk A på HF 11. august 2021. 

Opgaveformuleringen så således ud:

Skriv en debatterende artikel, hvor du med udgangspunkt i konkrete eksempler undersøger og diskuterer provokerende sprog og brug af bandeord. Du skal argumentere for din holdning og forsøge at overbevise din læser om dine synspunkter.

I din artikel skal du inddrage Børn bør lære bandeord og grimt sprog (tekst 4a) og uddraget fra Terkel i knibe (tekst 4b).

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:
- at diskutere provokerende sprog og brug af bandeord ved at inddrage hovedsynspunkter og argumenter fra Børn bør lære bandeord og grimt sprog (tekst 4a)
- at underbygge din egen argumentation med konkrete eksempler og herunder inddrage Terkel i knibe (tekst 4b)
- at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt

Med podcasten giver vi dig en god start på din debatterende artikel. Vi ser på relevante synspunkter fra teksterne og mulige punkter til diskussionen. Derefter giver vi nogle bud på synspunkter, som du kan debattere og argumentere for. 

Hvis du har brug for mere hjælp til at skrive din debatterende artikel, kan du kaste et blik på vores vejledning:

Debatterende artikel

Få hjælp til at skrive en debatterende artikel i Dansk. Vi fortæller, hvordan du skal forberede og bygge din artikel op. Med Studienets trin-for-trin vejledning vil du få hjælp i alle faser af arbejdet. Debatterende artikel er en genre, som altid er med i eksamensopgaverne på HF og STX.

Bemærk: Tekst 4a indgik også ved skriftlig eksamen i Dansk A på HTX den 19. august 2021, nemlig i en opgave med analyse og vurdering. Den kan du finde hjælp til her.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra vores podcast:

Man skal starte med at diskutere den artikel, der er vedlagt. Man skal tage nogle synspunkter ud. Man behøver ikke at tage dem alle sammen, men i hvert fald hovedsynspunkterne, skal man have blik for. Christian Langelund Hansen, der har skrevet artiklen, har en vis troværdighed, fordi han er uddannet i pædagogisk sociologi, og han arbejder på Aalborgbibliotekerne som læringskoordinator. Så han arbejder til dagligt med sprog. Så er han også far, og han er vokset op i 90erne, må man gå ud fra. Han kan godt lide at høre den tids rapmusik, og han kan også godt lide at spille det for sin niårige datter. Hun synes egentlig, at det er ret grimt, det her musik. Man kan godt forestille sig, at det er den situation, der gør, at han skriver debatindlægget. 

Hans hovedsynspunkt er i overskriften: Børn bør lære bandeord og grimt sprog. Så kan man så spørge: hvorfor? Hvis man går ned i artiklen, kan man se, at han har det synspunkt, at bandeordene er en del af den sproglige værktøjskasse, så det er en måde at udtrykke os på. Det er også noget, det er vigtigt at have en dialog om. 

Han siger, at før i tiden var mange af bandeordene religiøse, så derfor forsøgte man at undgå dem. Men i dag har børnene adgang til bandeordene alle steder, de kan se dem på YouTube. Ja, de har meget let adgang til grimt sprog. Så derfor er det nødvendigt, at man som forælder, siger han, støtter børnene, så de lærer at bruge sproget med fornuft og respekt for andre, men samtidigt skal man ikke skærme dem af fra bandeordene. Som han siger: ”Bandeord er sgu ikke så farlige og skal ikke forbydes. Bandeord rummer holdninger, følelser og identitet.”

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Sprogbrug og bandeord

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.