Diskussion og vurdering

Alle studieområdeprojekter har et taksonomisk niveau, hvor du diskutere eller vurdere dine resultater. Da det diskuterende afsnit ligger på det højeste taksonomiske niveau i et SOP, vil det også være et afsnit som tæller rigtigt meget i den samlede vurdering.

​​​​​​​Din diskussion skal se dit arbejde fra oven

Det er vigtigt at din diskussion viser en høj grad af selvstændighed. Det er nemlig her du skal overveje og nuancere de resultater, du har fået i projektet. 

I diskussionen skal du se dit eget arbejde og emnet lidt oppefra og folde det ud ved at se det fra flere sider. I de fleste opgaveformuleringer stilles gerne et helt konkret krav til indholdet i diskussion, men derfor må diskussionen ikke blive løsrevet fra dit øvrige projekt. Du skal nemlig tage afsæt i dine pointer fra redegørelse og analyse, så du skal altså bruge dem som udgangspunkt for den konkrete diskussion, du bliver bedt om at lave.

Typisk vil diskussionen også være et sted, hvor du skal kombinere resultaterne fra begge fag. Så her skal du altså samle op på, hvad fagene tilfører af pointer og viden i forhold til opgavens overordnede spørgsmål.

Når du skriver din diskussion, skal det ske med en faglig stemme. Det vil sige, at du skal holde et objektivt og neutralt syn, hvor du fremlægger synspunkter og argumenter loyalt og neutralt. Du skal vise dit overblik og din indsigt i emnet, du diskuterer, ikke din egen holdning.

Trin 1: find materiale til diskussionen

I din diskussion skal du holde fokus på, hvad den diskuterende del af opgaveformuleringen beder dig om – fx de social...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind