Litteraturliste og kildehenvisninger

Litteraturlisten og kildehenvisningerne er en vigtig del af SOP. Hvis de ikke er i orden kan det trække gevaldigt ned i bedømmelsen, selvom projektet i sig selv er godt. Hvis du skriver i Word, er den letteste måde at lave en litteraturliste ved at bruge Words indbyggede værktøj.

Brug parenteser eller fodnoter

Dit projekt bliver meget lettere for dig, hvis du fra starten bestemmer dig for en konsekvent måde at lave dine henvisninger på. Du skal også være opmærksom på, at din skole måske stiller bestemte krav om det. Men grundlæggende set findes der to forskellige måder at opstille litteraturlister og lave kildehenvisninger på.

Kildehenvisningerne kan du lave i parenteser, som indsættes direkte i din tekst. Her lidt forskellige måder at gøre det på, som vi kommer ind på nedenfor. Du kan også lave henvisninger i fodnoter (nederst på siden).

Til kildehenvisninger findes forskellige metoder og systemer, som hjælper dig til at få den rigtige struktur på både litteraturlisten og de enkelte henvisninger. Selvom det umiddelbart virker som en ekstra opgave at følge et bestemt system, så vil det faktisk kunne spare dig tid i længden. Bruger du den automatiske funktion i Word, vil programmet kunne holde styr på det hele for dig.

Den numeriske metode

I den numeriske metode skal du give hver af dine kilder et nummer. Den første kilde, du inddrager i din opgave, skal have nummer 1, den anden nummer 2 osv. Du skal til sidst i opgaven have en liste over kilderne, som er sorteret efter numrene. Det ser sådan ud:

Der hersker blandt verdens historikere uenighed om, hvem der vandt krisen. Jacob G. Hornberger (1) og Ole Karup Petersen (2 s.

...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind