Argumentation og appelformer

Her kan du få hjælp til at karakterisere argumentationen i “Socialpornografisk tv”. Vi tager udgangspunkt i appelformerne etos, logos og patos. Vi ser på, hvordan Susanne Boysen opbygger sin argumentation gennem appel til læserens følelser og fornuft, samt ved at opbygge sin egen troværdighed som afsender.

Logos - Boysen taler til læsernes fornuft

Typisk handler logos-argumentation om at få læseren til at tænke over tingene. Men den kan også bygge på fremlæggelse af fakta, statistikker eller eksperters udsagn om et emne. Det vil naturligt appellere til læserens fornuft, når noget bliver fastslået som sandt.

Videnskabelig undersøgelse viser, at seerne er karrierekvinder

Susanne Boysen inddrager en undersøgelse, som viser, at seerne er karrierekvinder. Det bliver en vigtig del af hendes argumentation, idet karrierekvinderne kommer fra et helt andet socialt lag i samfundet end deltagerne i programmet. Seerne ser programmet, fordi de er fascinerede af de socialt svage deltagere og deres mange problemer. Det er en større undersøgelse af fokusgrupper, som er lavet af to specialestuderende:

To specialestuderende i kommunikation, Nanna Kristina Dahl Pedersen og Marie Balslev Meisingset, konkluderer i deres speciale fra RUC (2009), at de mest trofaste seere af programmet er karrierekvinder. En stor del af konklusionerne i specialet stammer fra fokusgrupper bestående af kvinder i alderen 25-3...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind