Dobbeltsocialisering

Dobbeltsocialisering betyder, at socialiseringen i hjemmet og socialiseringen i institutioner foregår på samme stadier af livet og har nogenlunde lige stor betydning. 

Lars Dencik opfandt begrebet for at tydeliggøre, at det er blevet sværere at skelne skarpt mellem påvirkningen af den primære og sekundære socialisering i takt med, at den sekundære socialisering har fået en større betydning. Han mener derfor, at det er mere interessant at kigge på, hvordan de to slags socialisering samvirker. Derudover er han også kritisk overfor, at begreberne “primær” og “sekundær” antyder, at den ene type socialisering er vigtigere end den anden, på trods af at begge typer socialisering har en vigtig rolle.

I dag er det normalt, at børn kommer i vuggestue eller dagpleje omkring etårsalderen. Det er på det tidspunkt, at dobbeltsocialiseringen starter. Når barnet kommer i institution har forældrene ikke længere eneret på opdragerrollen...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind