Indledning

Her ser vi på, hvordan du skriver en god indledning til dine opgaver. Indledningen er det første i opgaven og derfor det første, som læseren møder. Indledningen er derfor af afgørende betydning, når du skriver en opgave. Men hvad kendetegner egentlig en god indledning, og hvordan skriver du den?

Hvad skal en god indledning gøre?

En god indledning skal gøre tre ting:

  1. Vække interesse for opgaven, så din læser får lyst til at læse den.
  2. Præsentere dit emne og dit fokus, så din læser får en idé om, hvad din opgave kommer til at handle om.
  3. Introducere teksterne, som du skriver om i opgaven.

I en almindelig danskopgave vil du have ganske få linjer til at nå de tre ting, så det kan godt være en stor udfordring at gøre det helt skarpt og præcist.

Det viser en interesse og et engagement i dit emne, at du bruger tid på at vække din læsers interesse. Og det viser overblik og faglighed, at du kan præsentere dit emne og fokusere på en bestemt indgangsvinkel til det. Derfor har indledningen ofte en stor indflydelse på vurderingen af din samlede opgave.

De fleste indledninger i gymnasieopgaver er tragtindledninger. Her starter du med en overordnet og bred beskrivelse af dit emne, hvorefter du snævrer ind på nogle bestemte spørgsmål og til sidst introducerer en konkret tekst, som du vil arbejde med for at finde svarene.

Det kan være en god idé at overveje disse spørgsmål:

  • Hvad er emnet for opgaven? Hvilke dele af emnet skriver jeg om?
  • Hvorfor er emnet relevant lige nu og her?
  • Hvordan kan jeg præsentere emnet på en måde, der vækker læserens interesse?
  • Hvordan vil jeg bruge de tekster eller medieklip, som hører med til opgaven? Hvad siger de om emnet?

Lav eventuelt en kort brainstorm ud fra spørgsmålene. Det kan give dig input til indledningens indhold.

Gør dit indhold relevant for læseren

Det er helt klart et plus for din indledning, hvis du viser, hvorfor emnet er relevant at behandle. Det kan i sig selv være med til at gøre din læser interesseret. Her er det vigtigt, at du finder frem til, hvorfor emnet er relevant lige nu og her, og får det formuleret som del af din indledning. Her er et eksempel:

Mange unge i dag går op i deres krop med fitness, sund mad og timer foran spejlet for at tage sig bedst muligt ud. Kroppen skal fremstilles helt rigtigt på de sociale medier, hvor alle de andre kan se med. Kroppen kan endda blive til et helt projekt i sig selv, hvor den kropslige selvfremstilling er central for identiteten. Men kan kroppen komme til at fylde for meget?

I eksemplet tager vi udgangspunkt i en aktuel problemstilling omkring samfundets kropskultur. Så tænk over, hvorfor er emnet vigtigt for samfundet, mennesker i almindelighed, en speciel befolkningsgruppe, verden, fremtiden eller måske bare fagligt vigtigt. Det er derimod sjældent relevant at beskrive, at du interesserer dig for, berøres personligt af eller synes godt om emnet.

Væk læserens interesse med sproget

Der er flere gode måder at vække en læsers interesse på. Her vil vi se på nogle måder, som du med fordel kan bruge.

Du kan bruge et konkret eksempel, som læseren kan leve sig ind i. Vælg et eksempel fra hverdagens, som de fleste læsere kan relatere sig til, og brug så dit sprog til at beskrive det på en levende måde:

Græsplænen er blevet gødet og trimmet. Den er grøn og flot, og så sker det, der ikke må ske: En bunke jord bryder overfladen, og et muldvarpeskud skyder frem på den ellers ensartede plæne. Den perfekte facade går i stykker, men for de fleste haveejere er det ikke en større bekymring. […]

Byg dit eksemp...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind