Begreber
Her finder du korte og præcise forklaringer af centrale metodiske begreber. Du kan med fordel bruge siden til at genopfriske, hvad de forskellige begreber betyder. Vi linker desuden til mere dybdegående forklaringer i andre kompendier.
- Afhængig variabel
- Alternativ uafhængig variabel
- Analyseenhed
- Andel
- Bagvedliggende variabel
- Chi²-test
- Deltagerobservation
- Display
- Felten
- Feltarbejde
- Hypotese
- Generaliserbarhed
- Gennemsnit
- Gentagelighed
- Ikke-deltagende observation
- Indekstal
- Indholdsanalyse
- Informanter
- Interaktionsvariabel
- Interview
- Interviewguide
- Kausalitet
- Kausalitetskriterier
- Kodebog
- Kodeliste
- Kodning
- Konfidensinterval
- Kontrolvariabel
- Korrelation
- Krydstabel
- Lineær regression
- Median
- Mellemkommende variabel
- Observation
- Operationalisering
- Pilottest
- Population
- Procentvis vækst
- Registerdata
- Reliabilitet
- Samvariation
- Semistrukturerede interviews
- Signifikans
- Skjult observation
- Spuriøsitet
- Spørgeskema
- Statistisk usikkerhed
- Stikprøve
- Strukturerede interviews
- Svarkategori
- Svarprocent
- Uafhængig variabel
- Undersøgelseskriterierne
- Validitet
- Variabel
- Værdier
- Åben observation
- Årsagssammenhæng
Afhængig variabel
Du kan læse om afhængige variabel her.
Alternativ uafhængig variabel
Du kan læse om, hvad en alternativ uafhængig variabel er her.
Analyseenhed
En analyseenhed er det vi undersøger egenskaberne ved. Enhederne kan f.eks. være lande, politiske partier eller individer. Én analyseenhed er den enkelte respondent, interviewperson eller tekst.
Andel
En andel er et tal for, hvor stor en del en bestemt størrelse udgør af en større mængde. Du kan læse mere om andele på siden om andele i vores kompendium om kvantitativ analyse.
Bagvedliggende variabel
Du kan læse om, hvad en bagvedliggende variabel er her.
Chi²-test
Chi2-test er et statistik mål for, hvorvidt der er en sammenhæng mellem vores variable og hvorvidt den sammenhæng gælder for hele populationen. Du kan læse mere om chi2-test på siden om chi2-test i vores kompendium om kvantitativ analyse.
Deltagerobservation
Deltagerobservation vil sige, at man tager del i den aktivitet man undersøger.
Display
Et display er en fremstilling af kvalitativ data i tabelmæssig eller grafisk form. Displays kan bruges til både analyse og formidling. Du kan læse mere om displays på siden om analyse af data i vores kompendium om kvalitativ analyse. Du kan læse specifikt om formidlingsdisplays på siden om kvalitetssikring og formidling af ens indholdsanalyse i vores kompendium om kvalitativ analyse.
Felten
Det sted man foretager sin observation kaldes for felten.
Feltarbejde
Nogle antropologer og sociologer kalder deres indsamling af kvalitativ data for feltarbejde. Feltarbejde er typisk en længerevarende indsamling af kvalitativ data. De typiske indsamlingsmetoder er observationsstudier og interviews.
Hypotese
En hypotese er en forventning til, hvad svaret på dine problemstilling vil være baseret på teori eller eksisterende viden. Formålet med at lave hypoteser er at undersøge om din forventning stemmer overens med virkeligheden.
Generaliserbarhed
At vores undersøgelse har en høj generaliserbarhed betyder, at vi kan overføre vores resultat til noget mere generelt end det vi har undersøgt. Eksempelvis hvis ud fra 1000 danskere kan sige noget om alle danskere.
Gennemsnit
Et gennemsnit er en middelværdi. Du kan læse mere om gennemsnit på siden om gennemsnit i vores kompendium om kvantitativ analyse.
Gentagelighed
En undersøgelse er gentagelig, hvis det er muligt at gentage den. På den måde kan man efterprøve ens resultater.
Ikke-deltagende observation
Ikke-deltagende observation vil sige, at man sætter et sted, hvor man ikke er i vejen og observerer samt tager noter. Man blander sig ikke i det man observerer.
Indekstal
Indekstal fortæller, h...