Synsvinkel

Synsvinklen i roman handler om, hvor begivenhederne i romanen ses fra. Der er grundlæggende tre muligheder:

  • En indre synsvinkel, hvor begivenhederne ses fra inde fra én af personerne i romanen.
  • En ydre synsvinkel, hvor begivenhederne ses udefra af fortælleren.
  • En kombineret synsvinkel, hvor der både benyttes indre og ydre synsvinkel.

Overordnet set kan du analysere synsvinklen ved at spørge: Hvilken synsvinkel dominerer i din roman? Og hvilken virkning har dette i romanen og i forhold til læseren?

Indre synsvinkel

Med en indre synsvinkel ses tingene inde fra en persons indre, dvs. gennem dennes tanker, oplevelser og følelser.

Denne synsvinkel kan både benyttes i forbindelse med en jeg-fortæller (”jeg har virkelig ondt i hovedet i dag…”) og en tredjepersons-fortæller (”hun havde ondt i hovedet, det føltes, som om det skulle sprænges…”).

Den indre synsvinkel giver læseren en fornemmelse af at kende personen godt, for vi her får et indblik i dennes tanker og følelser.

Eksempel:

I Tom Kristensens roman Hærværk (1930) er der en tredjepersonsfortæller, som ofte benytter en indre synsvinkel. I dette uddrag ligger synsvinklen hos hovedpersonen Ole Jastrau. Det ringer på døren:

Gennem entrédørens lange, sandblæste ruder anede han en s

...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind