Islam | Noter

Vi dækker i denne vejledning størstedelen af de temaer indenfor islam, som du kan møde i religionsundervisningen og skal have styr på til eksamen. Det er forskelligt fra lærer til lærer, hvilke temaer, tekster og begreber, der bliver arbejdet med, og hvordan de sættes sammen. Derfor kan nogle ting, som du har haft som ét tema i undervisningen, være grupperet anderledes i noterne. Der kan også være dele af dit pensum, som vi ikke kommer omkring i disse noter, men langt det meste er med.

HUSK: Noterne er til hjælp og inspiration. Hvis du skal skrive en skriftlig opgave i Religion, må du gerne finde inspiration og viden i noterne, men du må ikke skrive af fra dem. Dine skriftlige opgaver skal altid være formuleret som dit selvstændige arbejde.

Du kan også få konkret hjælp til at forberede dig til eksamen med vores Eksamensvejledning til Religion C

Se også disse noter til Religion:

Kristendom | Noter
Buddhisme | Noter
Hinduisme | Noter
Jødedom | Noter
Begreber i Religion

Uddrag

Her kan du læse et kort uddrag af vores webbog:

Muhammed

Islams profet, dvs. budbringeren af Guds ord. Ofte omtales han blot som "Profeten". Muhammeds enormt høje status i islam fremgår af, at han nævnes i den islamiske trosbekendelse (al-shahada), der er den basale formulering af den islamiske tro:

Der er ingen Gud foruden Allah, og Muhammed er hans profet.

Den basale muslimske tro går altså ikke kun ud på at underkaste sig Allah som den eneste Gud, men også på at anerkende Muhammed som Guds profet og villighed til at efterleve Muhammeds livspraksis (sunna). Dog er det vigtigt at slå fast, at Muhammed ikke er guddommelig – han er blot en ophøjet budbringer (profet). Hans status i islam er altså ikke lige så høj som Jesus’ status i kristendommen.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Islam | Noter

[41]
Bedømmelser
  • 12-06-2012
    Givet af 3.g'er på STX
    Islam - eksamensnoter er et super godt dokument, hvis man står og skal op til religionseksamen. Dokumentet giver et godt overblik og hiver de vigtigeste ting frem, så man i eksamens situationen hurtigt kan finde den hjælp man har brug for. Det kan dog alligevel anbefales at læse grundigt op - det betaler sig.
  • 06-06-2014
    RIGTIG gode noter til eksamensoplæsning på c-niveau. De er meget overskuelige og især ordlisten er til megen hjælp. Det er også rigtig godt både med delen om Muhammed og delen om den moderne muslim, der kan analyseres komparativt.
  • 05-08-2016
    ..........................
  • 14-06-2016
    Gode og brugbare noter til eksamen