Vurdering
Her får du hjælp til at vurdere de tre reklamefilm fra Arla, Fra en gård nær dig (tekst 3a), Arla-reklame med Mikkel R. Karlsen (tekst 3b) og Der er mange sandheder derude (tekst 3c) i forhold til hvor gode de er til at kommunikere deres budskaber.
- Fra en gård nær dig har en bred appel, mens de to andre reklamefilm sigter mod mere specifikke målgrupper
- Fra en gård nær dig bruger klassiske og effektive virkemidler, men er ikke specielt unik
- Arla-reklame med Mikkel R. Karlsen udnytter populariteten af psykologisk manipulation, men nogle modtagere vil måske være skeptiske over for eksperimentet
- Der er mange sandheder derude er et skarpt modsvar til mælkeskeptikerne, men kan risikere at provokere
Fra en gård nær dig har en bred appel, mens de to andre reklamefilm sigter mod mere specifikke målgrupper
Når du skal vurdere, hvor succesfulde de tre reklamefilm hver især er, kan det være relevant at inddrage nogle overvejelser om deres forskellige målgrupper.
Her kan man sige, at Fra en gård nær dig prøver at favne ret bredt, idet de fleste forbrugere vil være interesserede i at vide, at deres mælk kommer fra et godt sted. Enkelte dele af reklamen virker også særlig rettet mod børnefamilier, da Arlas økodag, som nævnes i slutningen af reklamefilmen, er en særlig populær begivenhed for børnefamilier.
Arla-reklame med Mikkel R. Karlsen er i højere grad rettet mod et lidt yngre segment af befolkningen, som måske vil være mere åbne over for det eksperiment, som bliver præsenteret - og måske også har et forhåndskendskab til Mikkel R. Karlsen, som var en relativt kendt entertainer, da reklamen blev lanceret.
Endelig sigter Der er mange...